Nöjdhetsundersökning mellan leverantör och internationella återförsäljare : Case Logset Oy Spare Part Sales
Näsman, Matias (2015)
Näsman, Matias
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120519547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120519547
Tiivistelmä
Idén till den här undersökningen uppstod under den inriktade praktiken som jag utförde på Logset Oy:s avdelning Spare Part Sales. Arbetet är en nöjdhetsundersökning bland företagets internationella återförsäljare runt om i världen. Ändamålet med undersökningen är att få uppdragsgivaren medveten om sina styrkor och svagheter och hur verksamheten kan anpassas för att tillmötesgå kundernas behov. Undersökningens teoridel består mest av marknadsföringslitteratur som behandlar kundnöjdhet samt kvalitet på tjänster och hur man kan mäta dessa. Arbetet hänför sig till internationell handel genom att respondenterna befinner sig i flera olika länder och världsdelar. Den empiriska delen utfördes i form av en elektronisk enkät. Resultatet presenteras i tabellform. Undersökningens resultat visar på att företaget i det stora hela erbjuder en god kvalitet på sina tjänster men det finns utrymme för förbättringar. I sista delen analyseras svaren påstående för påstående och starka och svaga punkter i resultaten sammanfattas, här poängteras sådant som företaget kan se över för att förbättra kvaliteten på tjänsterna de erbjuder. The idea behind this thesis was born when I did my practical training at Logset Oy Spare Part Sales. This paper is a satisfaction survey between the company and their international dealers worldwide. The purpose of this survey is to make the client aware of their strengths and weaknesses and how they can adapt their business to the customers’ needs. The theory behind the research is mainly marketing literature about customer satisfatcion and service quality, and how to measure those two. The thesis is however connected to international trade because the respondents are situated in many different countries and continents. The empirical part is made as a electronic survey and the result is presented in tables. The result of the survey shows that the company offers good service quality but there is room for improvement. I have carefully analysed the results of every statement in the final part of the thesis. Strengths and weaknesses are summarized with tips to the client what to look at when developing their services in order to provide higher quality on their services.