Tuntuvasti parempia leikkejä : opas poikkeavasti tuntoaistimuksiin reagoivien lasten leikkivälineistä
Voutilainen, Iida; Lappi, Kaisaleena (2015)
Voutilainen, Iida
Lappi, Kaisaleena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419513
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tuotettiin Kalevalan koulun Pohjantien yksikölle opas aistihuoneen leikkivälineistä. Pohjantien koulun erityisopetuksen piiriin kuuluvilla lapsilla on diagnooseja, joihin kuuluu tuntoaistimuksiin poikkeavasti reagointia. Aistikäsittelyn häiriöt ovat melko yleisiä, ja niiden on todettu vaikuttavan kykyyn suoriutua päivittäisistä toiminnoista sekä sosiaalisista tilanteista. Oppaan avulla ohjataan Pohjantien koulun henkilökuntaa välineiden käytössä aistihuoneessa, ja näin edistetään poikkeavasti tuntoaistimuksiin reagoivan lapsen toiminnallista suoriutumista sekä leikkiin ja oppimiseen osallistumista.
Työn näkökulmaa ohjasi PEO-malli, joka auttaa hahmottamaan yksilön, ympäristön ja toiminnan välisiä suhteita. Opinnäytetyössä yksilöllä tarkoitettiin poikkeavasti tuntoaistimuksiin reagoivaa lasta, ympäristöllä Pohjantien koulun aistihuonetta ja sen välineitä sekä toiminnalla leikkiä. Työn teoriaosan sisältö määräytyi näiden osa-alueiden pohjalta. Työn raportti ja tuotettu opas toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön raportointiohjeiden mukaisesti.
Oppaan ulkoasun ja kielen suunnittelua ohjasi teoriatieto oppaan toteuttamisesta. Sisältö ja ulkoasu suunniteltiin yhteistyössä Pohjantien koulun henkilökunnan kanssa. Oppaan välineet ja leikit valittiin teoriatiedon, alan asiantuntijoiden ideoiden sekä opinnäytetyön tekijöiden ammatillisen kokemuksen pohjalta. Opas sisältää keskeisten käsitteiden määrittelyn, leikkivälineen valinnan perustelun sekä pari esimerkkileikkiä välineen käytöstä. Opas toteutettiin niin sähköisessä kuin kirjallisessa muodossa.
Työn näkökulmaa ohjasi PEO-malli, joka auttaa hahmottamaan yksilön, ympäristön ja toiminnan välisiä suhteita. Opinnäytetyössä yksilöllä tarkoitettiin poikkeavasti tuntoaistimuksiin reagoivaa lasta, ympäristöllä Pohjantien koulun aistihuonetta ja sen välineitä sekä toiminnalla leikkiä. Työn teoriaosan sisältö määräytyi näiden osa-alueiden pohjalta. Työn raportti ja tuotettu opas toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön raportointiohjeiden mukaisesti.
Oppaan ulkoasun ja kielen suunnittelua ohjasi teoriatieto oppaan toteuttamisesta. Sisältö ja ulkoasu suunniteltiin yhteistyössä Pohjantien koulun henkilökunnan kanssa. Oppaan välineet ja leikit valittiin teoriatiedon, alan asiantuntijoiden ideoiden sekä opinnäytetyön tekijöiden ammatillisen kokemuksen pohjalta. Opas sisältää keskeisten käsitteiden määrittelyn, leikkivälineen valinnan perustelun sekä pari esimerkkileikkiä välineen käytöstä. Opas toteutettiin niin sähköisessä kuin kirjallisessa muodossa.