Vaasan Lyseon Lukion oppilaiden käyttäjätutkimus Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjastossa
Salo, Karoliina (2015)
Salo, Karoliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419502
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on käyttäjätutkimus Vaasan Lyseon Lukion ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoiden kirjastonkäytöstä Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjastossa.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kuinka usein lukiolaiset käyttävät pääkirjastoa sekä käyttävätkö he kirjastoa pääosin koulun tukena vai myös vapaa-ajalla. Lisäksi työssä selvitettiin lukiolaisten tyytyväisyyttä kirjaston palveluihin, kokoelmaan, tiloihin ja tapahtumiin. Teoriaosuudessa työssä on selvitetty kirjaston ja lukemisen merkitystä nuorille sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja se toteutettiin survey-tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Tutkimuksen kohteeksi valittiin Vaasan ainut suomenkielinen lukio, Vaasan Lyseon Lukio. Kohderyhmä rajattiin koskemaan sen ensimmäisen ja toisen vuoden oppilaita. Tutkimukseen osallistui 56 oppilasta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lukiolaisten kirjastonkäyttö ei ollut säännöllistä, pääosin kirjastoa käytettiin kerran kuukaudessa. Lukiolaiset olivat yleisesti melko tyytyväisiä kirjaston palveluihin, tiloihin ja kokoelmiin, mutta puutteitakin nähtiin. Parannuksia haluttiin esimerkiksi kokoelmaan, opiskelutiloihin ja hyllyjärjestykseen. Tutkimustulosten perusteella lukiolaisille kirjaston merkitys ja rooli nähtiin sen perinteisenä tarkoituksena, paikkana, josta saa lainata kirjoja.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kuinka usein lukiolaiset käyttävät pääkirjastoa sekä käyttävätkö he kirjastoa pääosin koulun tukena vai myös vapaa-ajalla. Lisäksi työssä selvitettiin lukiolaisten tyytyväisyyttä kirjaston palveluihin, kokoelmaan, tiloihin ja tapahtumiin. Teoriaosuudessa työssä on selvitetty kirjaston ja lukemisen merkitystä nuorille sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja se toteutettiin survey-tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Tutkimuksen kohteeksi valittiin Vaasan ainut suomenkielinen lukio, Vaasan Lyseon Lukio. Kohderyhmä rajattiin koskemaan sen ensimmäisen ja toisen vuoden oppilaita. Tutkimukseen osallistui 56 oppilasta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lukiolaisten kirjastonkäyttö ei ollut säännöllistä, pääosin kirjastoa käytettiin kerran kuukaudessa. Lukiolaiset olivat yleisesti melko tyytyväisiä kirjaston palveluihin, tiloihin ja kokoelmiin, mutta puutteitakin nähtiin. Parannuksia haluttiin esimerkiksi kokoelmaan, opiskelutiloihin ja hyllyjärjestykseen. Tutkimustulosten perusteella lukiolaisille kirjaston merkitys ja rooli nähtiin sen perinteisenä tarkoituksena, paikkana, josta saa lainata kirjoja.