Laadun omavalvonta gerontologisen johtamisen näkökulmasta tarkasteltuna
Sipponen, Marjo (2015)
Sipponen, Marjo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää mitä on gerontologinen johtaminen. Tämän lisäksi tarkoituksena on arvioida gerontologisen johtamisen rooli laadun omavalvonnassa ja tunnistaa millaisena johtamisen tehtävinä se käytännössä ilmenee. Opinnäytetyön tarkoitus on teemahaastattelun keinoin selvittää löytyykö laadun omavalvonnasta gerontologisen johtamista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluihin osallistui 5 lähiesimiestä ja 2 ylempää esimiestä Jyväskylän Hoivapalvelut Ry:ltä. Haastattelukysymykset koskivat laadun omavalvontaa sekä gerontologista johtamista. Haastatteluaineisto litteroitiin, jonka jälkeen oli sisällönanalyysi induktiivisin keinoin, jonka tarkoitus on tuottaa lisätietoa, löytää uutta ja tuntematonta tietoa sekä löytää uusia ratkaisuja.
Sisällönanalyysin tuloksena muodostui kolme pääluokkaa, jotka olivat palvelut, asiakas ja johtaminen. Palvelut sisälsivät palveluiden laadun, arvot, asiakaspalautteet, palautteiden hyödyntäminen ja palveluiden johtaminen. Asiakas muodostui voimavaroista, asiakkaan kodista, itsemääräämisoikeudesta, rajoitteista ja menettelytavoista. Johtamisen osio muodostui käsityksestä vanhuuteen, luonteesta, laadun omavalvonnasta ja tiedosta ja näkemyksestä omavalvontaan.
Kun haastatteluiden tuloksia tarkasteltiin gerontologisen johtamisen näkökulmasta, voidaan todeta, että gerontologinen johtaminen näkyy laadun omavalvonnassa, se tukee laadun omavalvontaa ja sitä tarvitaan laadun omavalvonnan johtamiseen. Vastukset todensivat asiakkaan paikan kaiken toiminnan keskiössä ja sen miten gerontologisella johtamisella voidaan tukea asiakkaan hyvää elämänlaatua.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluihin osallistui 5 lähiesimiestä ja 2 ylempää esimiestä Jyväskylän Hoivapalvelut Ry:ltä. Haastattelukysymykset koskivat laadun omavalvontaa sekä gerontologista johtamista. Haastatteluaineisto litteroitiin, jonka jälkeen oli sisällönanalyysi induktiivisin keinoin, jonka tarkoitus on tuottaa lisätietoa, löytää uutta ja tuntematonta tietoa sekä löytää uusia ratkaisuja.
Sisällönanalyysin tuloksena muodostui kolme pääluokkaa, jotka olivat palvelut, asiakas ja johtaminen. Palvelut sisälsivät palveluiden laadun, arvot, asiakaspalautteet, palautteiden hyödyntäminen ja palveluiden johtaminen. Asiakas muodostui voimavaroista, asiakkaan kodista, itsemääräämisoikeudesta, rajoitteista ja menettelytavoista. Johtamisen osio muodostui käsityksestä vanhuuteen, luonteesta, laadun omavalvonnasta ja tiedosta ja näkemyksestä omavalvontaan.
Kun haastatteluiden tuloksia tarkasteltiin gerontologisen johtamisen näkökulmasta, voidaan todeta, että gerontologinen johtaminen näkyy laadun omavalvonnassa, se tukee laadun omavalvontaa ja sitä tarvitaan laadun omavalvonnan johtamiseen. Vastukset todensivat asiakkaan paikan kaiken toiminnan keskiössä ja sen miten gerontologisella johtamisella voidaan tukea asiakkaan hyvää elämänlaatua.