Mobiilipelien äänisuunnittelu
Hänninen, Juuso (2015)
Hänninen, Juuso
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419456
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mobiilipelien äänisuunnittelua, peliprojektin äänisuunnittelun eri työvaiheita ja lähestymistapoja. Työn tarkoituksena on tutustua yleisesti äänisuunnittelijan työhön ja erilaisiin työkaluihin sekä tarjota tietoa äänien merkityksestä peleissä.
Työn pääpaino on ääniefektien suunnitteluprosessin kuvailussa. Työssä tutkitaan myös mobiili-pelien äänisuunnittelun erikoispiirteitä sekä eri julkaisualustojen asettamia rajoitteita ja pyritään tarjoamaan ratkaisuja yleisimpiin mobiilipelien äänisuunnittelussa kohdattaviin ongelmiin. Työn loppupuolella pohditaan mahdollisia tulevaisuuden haasteita, esimerkiksi virtuaalitodellisuuspelien ääniä luodessa.
Kaikki työssä läpikäytävät asiat pyritään käsittelemään siten että ne ovat jokaisen lukijan helposti ymmärrettävissä. Työn onkin tarkoitus toimia eräänlaisena ohjekirjana kaikille peliäänisuunnitteli-jan työstä kiinnostuneille.
Työn pääpaino on ääniefektien suunnitteluprosessin kuvailussa. Työssä tutkitaan myös mobiili-pelien äänisuunnittelun erikoispiirteitä sekä eri julkaisualustojen asettamia rajoitteita ja pyritään tarjoamaan ratkaisuja yleisimpiin mobiilipelien äänisuunnittelussa kohdattaviin ongelmiin. Työn loppupuolella pohditaan mahdollisia tulevaisuuden haasteita, esimerkiksi virtuaalitodellisuuspelien ääniä luodessa.
Kaikki työssä läpikäytävät asiat pyritään käsittelemään siten että ne ovat jokaisen lukijan helposti ymmärrettävissä. Työn onkin tarkoitus toimia eräänlaisena ohjekirjana kaikille peliäänisuunnitteli-jan työstä kiinnostuneille.