Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen Helsingin Diakoniaopistossa
Kaipiainen, Heli (2015)
Lataukset:
Kaipiainen, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419442
Tiivistelmä
Helsingin Diakonissalaitos on perustettu vuonna 1867. Diakoniaopisto toimii koulutuksen järjestäjänä sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon, ammatti- ja erikoisammattitukintoihin ja erityisopetuksena toteutettavaan kodinhuoltajan perustutkintoon sekä valmentaviin koulutuksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä kehittämiskohtia oppisopimuskoulutuksen järjestämiseen Helsingin Diakoniaopistolla. Diakoniaopisto toimii koulutuksen järjestäjänä ja tietopuolisena koulutuksen järjestäjänä oppisopimuskoulutuksessa. Oppisopimuskoulutus poikkeaa koulutusmuodoltaan perinteisestä oppilaitoskoulutuksesta, koska 70-80 % oppimisesta tapahtuu työpaikalla.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Webrobol-järjestelmän kautta kaikille 1.1.2010 jälkeen oppisopimuskoulutuksessa Helsingin Diakoniaopistolla aloittaneille opiskelijoille ja heidän työnantajilleen sekä työpaikkaohjaajilleen. Yhteystiedot saatiin Helsingin Diakoniaopiston opiskelijatietojen hallintajärjestelmästä Primuksesta. Kyselyn kysymykset luotiin Oppisopimuskoulutuksen kansallisten arviointialueiden ja –kriteereiden pohjalta. Kysely toteutettiin elo-syyskuussa 2015 kahden viikon aikana. Kyselyyn vastasi 209 vastaajaa ja vastausprosentti oli 18 %.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin prosessin mallintamiseen, johtamiseen, tiedottamiseen ja viestintään, joiden pohjalta tehtiin johtopäätökset ja kehittämisehdotukset oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen. Tutkimuksen avulla ilmeni, että suurimmat kehittämiskohdat ovat oppisopimuskoulutuksen prosessin kokonaisuudessa, oppisopimuskoulutuksen etuus- ja rahoitusasioissa, viestinnässä eri oppisopimuksen osapuolten välillä ja tietopuolisen koulutuksen järjestämisessä.
Johtopäätöksenä Helsingin Diakoniaopiston tulisi tehdä oppisopimuskoulutuksesta prosessin mallinnus selkeyttämään kokonaisuutta ja osapuolten vastuualueita. Etuus- ja rahoitusasioissa yhteistyö Työ- ja Elinkeinotoimiston kanssa varmistaisi oppisopimuksen osapuolille riittävän ja ajanmukaisen tiedon saamisen. Viestinnän parantamiseksi yhteystiedot vastuualueen henkilöihin ja varahenkilöjärjestelmä tulisi kehittää toimivaksi. Opettajien tietojen päivittämistä voidaan parantaa koulutuksien ja työpaikoille tapahtuvien muutaman kuukauden työjaksojen avulla, jolloin ajantasaistetaan opettajien teoriatietoa ja työelämälähtöisyyttä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Webrobol-järjestelmän kautta kaikille 1.1.2010 jälkeen oppisopimuskoulutuksessa Helsingin Diakoniaopistolla aloittaneille opiskelijoille ja heidän työnantajilleen sekä työpaikkaohjaajilleen. Yhteystiedot saatiin Helsingin Diakoniaopiston opiskelijatietojen hallintajärjestelmästä Primuksesta. Kyselyn kysymykset luotiin Oppisopimuskoulutuksen kansallisten arviointialueiden ja –kriteereiden pohjalta. Kysely toteutettiin elo-syyskuussa 2015 kahden viikon aikana. Kyselyyn vastasi 209 vastaajaa ja vastausprosentti oli 18 %.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin prosessin mallintamiseen, johtamiseen, tiedottamiseen ja viestintään, joiden pohjalta tehtiin johtopäätökset ja kehittämisehdotukset oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen. Tutkimuksen avulla ilmeni, että suurimmat kehittämiskohdat ovat oppisopimuskoulutuksen prosessin kokonaisuudessa, oppisopimuskoulutuksen etuus- ja rahoitusasioissa, viestinnässä eri oppisopimuksen osapuolten välillä ja tietopuolisen koulutuksen järjestämisessä.
Johtopäätöksenä Helsingin Diakoniaopiston tulisi tehdä oppisopimuskoulutuksesta prosessin mallinnus selkeyttämään kokonaisuutta ja osapuolten vastuualueita. Etuus- ja rahoitusasioissa yhteistyö Työ- ja Elinkeinotoimiston kanssa varmistaisi oppisopimuksen osapuolille riittävän ja ajanmukaisen tiedon saamisen. Viestinnän parantamiseksi yhteystiedot vastuualueen henkilöihin ja varahenkilöjärjestelmä tulisi kehittää toimivaksi. Opettajien tietojen päivittämistä voidaan parantaa koulutuksien ja työpaikoille tapahtuvien muutaman kuukauden työjaksojen avulla, jolloin ajantasaistetaan opettajien teoriatietoa ja työelämälähtöisyyttä.