”Lupa olla itsestä ja kaverista huolissaan” : terveystiedon oppitunti syömishäiriöistä 9.-luokkalaisille
Rumbin, Milla; Siiki, Meri (2015)
Rumbin, Milla
Siiki, Meri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419424
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimintaan painottuvana, ja sen tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa syömishäiriöitä käsittelevä oppitunti erään pirkanmaalaisen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisille. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää mitä nuorten syömishäiriöt ovat ja millaisilla keinoilla nuori voi puuttua joko omaan tai ystävän syömishäiriöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä koululaisten tietämystä syömishäiriöistä, terveellisestä itsestä huolehtimisesta sekä opettaa heille keinoja, joiden avulla he voivat puuttua tilanteisiin, joissa havaitsevat syömiskäyttäytymisen häiriintymistä ja kehonkuvan vääristymistä joko itsessään tai ystävässään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tuottaa materiaalia yhteistyökoulumme terveydenhoitajan ja terveystiedon opettajan käyttöön.
Syömishäiriöitä esiintyy tavallisimmin nuorilla tytöillä ja naisilla. Useimmiten syömishäiriöön sairastuva on 12–24-vuotias, yleensä murrosikäinen nuori. Nuoren keho muuttuu murrosiässä nopeaan tahtiin, mikä voi vaikuttaa nuoren mielikuvaan omasta kehostaan. Vääristynyt kehonkuva taas voidaan yhdistää useisiin eri syömishäiriöihin, kuten laihuushäiriöön ja ahmimishäiriöön, ja se saattaa ajaa nuoren tavoittelemaan ihannekehoaan epäterveellisin menetelmin. Syömiskäyttäytymisen häiriintyminen voi merkitä huomattavia haittoja sekä nuoren fyysiselle että psyykkiselle kehitykselle. Nuorten syömishäiriöiden tunnistaminen on haasteellista, ja esimerkiksi ainoastaan noin puolet anoreksiatapauksista tunnistaa terveydenhuollon ammattilainen. Murrosikään liittyvän itsenäistymisen, vanhemmista irtaantumisen sekä ystävyyssuhteiden korostumisen vuoksi erityisesti nuoren ikätovereilla on merkittävä osuus syömiskäyttäytymisen häiriintymisen havaitsemisessa. Tästä johtuen nuoret tarvitsevat paljon tietoa sekä terveellisestä ravitsemuksesta ja itsestä huolehtimisesta että syömishäiriöistä, niiden tunnistamisesta ja keinoista, joiden avulla ystävän huolestuttavaan tilanteeseen voi puuttua.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, viisi terveystiedon oppituntia, toteutettiin yhden päivän aikana. Suunnittelimme oppitunnin, jonka tarkoituksena oli lisätä oppilaiden tietämystä terveellisen itsestä huolehtimisen lisäksi myös syömishäiriöistä, ja keskityimme erityisesti niiden tunnistamiseen ja puuttumiskeinoihin. Oppituntia varten suunniteltiin diaesitys, oppilaille valmiiksi tulostetut muistiinpanot sekä tietovisa.
Tulevaisuutta ajatellen oppilaat voisivat ennen oppituntia tutustua aihealueeseen kotitehtävän avulla, mikä saattaisi helpottaa oppitunnin toiminnallisen harjoituksen suorittamista. Oppiainerajat ylittävä yhteistyö ilmaisutaidon kanssa antaisi nuorille mahdollisuuden perehtyä aiheeseen tehokkaammin esimerkiksi draamaharjoitusten avulla.
Syömishäiriöitä esiintyy tavallisimmin nuorilla tytöillä ja naisilla. Useimmiten syömishäiriöön sairastuva on 12–24-vuotias, yleensä murrosikäinen nuori. Nuoren keho muuttuu murrosiässä nopeaan tahtiin, mikä voi vaikuttaa nuoren mielikuvaan omasta kehostaan. Vääristynyt kehonkuva taas voidaan yhdistää useisiin eri syömishäiriöihin, kuten laihuushäiriöön ja ahmimishäiriöön, ja se saattaa ajaa nuoren tavoittelemaan ihannekehoaan epäterveellisin menetelmin. Syömiskäyttäytymisen häiriintyminen voi merkitä huomattavia haittoja sekä nuoren fyysiselle että psyykkiselle kehitykselle. Nuorten syömishäiriöiden tunnistaminen on haasteellista, ja esimerkiksi ainoastaan noin puolet anoreksiatapauksista tunnistaa terveydenhuollon ammattilainen. Murrosikään liittyvän itsenäistymisen, vanhemmista irtaantumisen sekä ystävyyssuhteiden korostumisen vuoksi erityisesti nuoren ikätovereilla on merkittävä osuus syömiskäyttäytymisen häiriintymisen havaitsemisessa. Tästä johtuen nuoret tarvitsevat paljon tietoa sekä terveellisestä ravitsemuksesta ja itsestä huolehtimisesta että syömishäiriöistä, niiden tunnistamisesta ja keinoista, joiden avulla ystävän huolestuttavaan tilanteeseen voi puuttua.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, viisi terveystiedon oppituntia, toteutettiin yhden päivän aikana. Suunnittelimme oppitunnin, jonka tarkoituksena oli lisätä oppilaiden tietämystä terveellisen itsestä huolehtimisen lisäksi myös syömishäiriöistä, ja keskityimme erityisesti niiden tunnistamiseen ja puuttumiskeinoihin. Oppituntia varten suunniteltiin diaesitys, oppilaille valmiiksi tulostetut muistiinpanot sekä tietovisa.
Tulevaisuutta ajatellen oppilaat voisivat ennen oppituntia tutustua aihealueeseen kotitehtävän avulla, mikä saattaisi helpottaa oppitunnin toiminnallisen harjoituksen suorittamista. Oppiainerajat ylittävä yhteistyö ilmaisutaidon kanssa antaisi nuorille mahdollisuuden perehtyä aiheeseen tehokkaammin esimerkiksi draamaharjoitusten avulla.