Tuotelanseerausopas
Tuulensuu, Anna (2015)
Tuulensuu, Anna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Nammo Lapua Oy:lle tuotelanseerausopas tuotelanseerausprosessin tueksi. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä tuotekehittelyn teoriaan, sillä tuotekehitys on olennainen osa uuden tuotteen lanseeraamista markkinoille, koska ilman tuotetta ei ole mitään lanseerattavaa. Toisena tavoitteena oli perehtyä lanseerauksen teoriaan, sillä tuotelan-seerausopas tulee toimimaan lanseerausprosessin tukena uusia tuotteita lanseerattaessa markkinoille. Lisäksi opas tulee olemaan apuna uusia työntekijöitä perehdytettäessä yrityksen lanseerausprosessiin. Kolmantena tavoitteena oli kuvata tuotelanseerausoppaan laadintaprosessia ja rakennetta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tuotekehitystä ja lanseerausta. Tuotekehityksen teoriaosuus keskittyy lähtökohtien määrittelyyn, asiakkaan tarpeen tunnistamiseen, luovaan työhön ja luonnosteluun, luonnosten analysointiin ja valin-taan, tuotteen arkkitehtuurin määrittelyyn, detaljisuunnitteluun, prototyyppiin, tuotannon suunnitteluun ja tuotannon käynnistämiseen. Lanseerauksen teoriaosuus sisältää lanseerauksen suunnittelun, lanseerauksen toteutuksen ja jälkiarvioinnin.
Opinnäytetyönäni laatimasta tuotelanseerausoppaasta on hyötyä yritykselle, koska sillä ei ole ollut kirjallista opasta ideaalista lanseerausprosessista, josta henkilöstö pystyy tarkistamaan prosessin oikean kulun. Tuotelanseerausopas auttaa työntekijöitä toimimaan yhtenäisesti, samojen ohjeiden mukaisesti. Opas on laadittu yrityksen toiveiden mukaisesti aikajärjestyksessä, alkaen ensimmäisestä toimenpiteestä ja päättyen viimeiseen toimenpiteeseen. Tuotelanseerausoppaassa on myös otettu huomioon Nammo Lapua Oy:n visuaalinen ilme toteuttamalla opas Nammon kirjallisen ohjeistuksen mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tuotekehitystä ja lanseerausta. Tuotekehityksen teoriaosuus keskittyy lähtökohtien määrittelyyn, asiakkaan tarpeen tunnistamiseen, luovaan työhön ja luonnosteluun, luonnosten analysointiin ja valin-taan, tuotteen arkkitehtuurin määrittelyyn, detaljisuunnitteluun, prototyyppiin, tuotannon suunnitteluun ja tuotannon käynnistämiseen. Lanseerauksen teoriaosuus sisältää lanseerauksen suunnittelun, lanseerauksen toteutuksen ja jälkiarvioinnin.
Opinnäytetyönäni laatimasta tuotelanseerausoppaasta on hyötyä yritykselle, koska sillä ei ole ollut kirjallista opasta ideaalista lanseerausprosessista, josta henkilöstö pystyy tarkistamaan prosessin oikean kulun. Tuotelanseerausopas auttaa työntekijöitä toimimaan yhtenäisesti, samojen ohjeiden mukaisesti. Opas on laadittu yrityksen toiveiden mukaisesti aikajärjestyksessä, alkaen ensimmäisestä toimenpiteestä ja päättyen viimeiseen toimenpiteeseen. Tuotelanseerausoppaassa on myös otettu huomioon Nammo Lapua Oy:n visuaalinen ilme toteuttamalla opas Nammon kirjallisen ohjeistuksen mukaisesti.