Esimerkki Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen arviointi (ACIS) -menetelmän käytöstä
Mäkelä, Annele (2015)
Mäkelä, Annele
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda esimerkki Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen arviointi (ACIS) -menetelmän käytöstä. ACIS, The Assessment of Communication and Interaction Skills, on strukturoitu arviointimenetelmä, jonka avulla toimintaterapeutti havainnoi asiakkaalla olevia vuorovaikutustaitoja tämän osallistuessa toiminaan yhdessä muiden ihmisten kanssa. Esimerkki pohjautuu aitoihin kokemuksiin terapeutin arvioidessa asiakasta, joka sairastaa skitsofreniaa. Työssä on kuitenkin yhdistelty eri lähteitä siten, ettei henkilöiden tietoja voida tunnistaa.
Työn taustateoria liittyen viestintään, ACIS -menetelmään ja skitsofreniaan on kerätty tutustumalla aiempaan kirjallisuuteen ja teoriaan. Esimerkkitapauksen luomiseksi on haastateltu kliinistä työtä tekevää toimintaterapeuttia, joka käyttää menetelmää työssään. Lisäksi menetelmän käyttöön on tutustuttu käyttämällä sitä itse asiakkaan kanssa.
Toimintaterapiassa strukturoitujen menetelmien käyttö lisää arvioinnin luotettavuutta ja takaa osaltaan yhteneväiset arviointi- ja terapiakäytännöt kaikille asiakkaille terapeutista riippumatta. Tästä syystä strukturoitujen menetelmien kehittämistyö on ensiarvoisen tärkeää. Tämän esimerkin avulla toivon osaltani voivani helpottaa terapeuttien tutustumista ACIS -menetelmään ja rohkaisemaan heitä ottamaan se osaksi asiakkaiden vuorovaikutustaitojen arviointia.
Työn taustateoria liittyen viestintään, ACIS -menetelmään ja skitsofreniaan on kerätty tutustumalla aiempaan kirjallisuuteen ja teoriaan. Esimerkkitapauksen luomiseksi on haastateltu kliinistä työtä tekevää toimintaterapeuttia, joka käyttää menetelmää työssään. Lisäksi menetelmän käyttöön on tutustuttu käyttämällä sitä itse asiakkaan kanssa.
Toimintaterapiassa strukturoitujen menetelmien käyttö lisää arvioinnin luotettavuutta ja takaa osaltaan yhteneväiset arviointi- ja terapiakäytännöt kaikille asiakkaille terapeutista riippumatta. Tästä syystä strukturoitujen menetelmien kehittämistyö on ensiarvoisen tärkeää. Tämän esimerkin avulla toivon osaltani voivani helpottaa terapeuttien tutustumista ACIS -menetelmään ja rohkaisemaan heitä ottamaan se osaksi asiakkaiden vuorovaikutustaitojen arviointia.