Mielikuvia Meksikosta
Elfving, Anna-Mari (2015)
Elfving, Anna-Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia mielikuvia vaihto-opiskelijoilla on Meksikosta ennen matkaa ja matkan jälkeen sekä miten paljon mielikuvat ovat muuttuneet matkan aikana. Lisäksi tarkasteltavina olivat vaihto-opiskelijoiden asenteet, tiedonhaku ja matkustaminen Meksikossa. Opinnäytetyön teoriaosiossa tutustutaan Meksikoon yleisellä tasolla sekä syvennytään maabrändin määritelmään, Meksikon maabrändiin, mielikuvien syntymiseen ja matkailijoiden ostopäätöksiin vaikuttaviin tekijöihin.
Työn tavoitteena oli kertoa yleistietoa ja jakaa kokemuksia Meksikosta opiskelijoille, jotka suunnittelevat lähtevänsä vaihto-opiskelemaan ulkomaille. Toivottavaa olisi, että työ rohkaisisi opiskelijoita vierailemaan Meksikossa harjoittelijan, vaihto-opiskelijan tai matkailijan roolissa.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kvalitatiivisia kyselylomakkeita. Kyselyt toteutettiin kevään 2015 aikana Tecnológico de Monterrey Querétaron kampuksella Meksikossa. Vastaajina, molempiin kyselylomakkeisiin, toimivat viisi Querétaron kampuksen vaihto-opiskelijaa. He olivat 22–24- vuotiaita nuoria ja kotoisin eri puolilta maailmaa. Mielikuvien selvittämiseksi ensimmäinen kyselylomake lähetettiin vastaajille lukukauden alussa. Mielikuvat kartoitettiin myöhemmin toisen kyselylomakkeen avulla lukukauden lopussa. Lomakkeet luotiin Google Docs-nimisen palvelun kautta ja lähetettiin vastaajille sähköisesti.
Tutkimustulosten mukaan mielikuvat olivat selvästi muuttuneet oleskelun aikana positiivisempaan suuntaan, kuin mitä ne olivat matkan alussa. Merkittävin muutos tapahtui Meksikon imagossa. Maa, jota kuvailtiin ”villiksi länneksi”, oli nyt vastaajien toinen koti täynnä erilaisia mahdollisuuksia. Tuloksista kävi myös ilmi, että Meksikolla on paljon tarjontaa ja potentiaalia matkailumaana, mutta asuinpaikkana maa ei saanut suurta kannatusta sen poliittisen ja taloudellisen tilanteen vuoksi. Vaihto-opiskelijat tekivät paljon havaintoja meksikolaisista, luonnosta, kulttuurista ja yhteiskunnasta. He kokivat matkan avartaneen heidän katseitaan, ja he ovat täten valmiita matkustamaan tulevaisuudessa yhä enemmän omillaan sekä palaamaan takaisin tämän värikkään ja lämpimän kulttuurin pariin.
Työn tavoitteena oli kertoa yleistietoa ja jakaa kokemuksia Meksikosta opiskelijoille, jotka suunnittelevat lähtevänsä vaihto-opiskelemaan ulkomaille. Toivottavaa olisi, että työ rohkaisisi opiskelijoita vierailemaan Meksikossa harjoittelijan, vaihto-opiskelijan tai matkailijan roolissa.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kvalitatiivisia kyselylomakkeita. Kyselyt toteutettiin kevään 2015 aikana Tecnológico de Monterrey Querétaron kampuksella Meksikossa. Vastaajina, molempiin kyselylomakkeisiin, toimivat viisi Querétaron kampuksen vaihto-opiskelijaa. He olivat 22–24- vuotiaita nuoria ja kotoisin eri puolilta maailmaa. Mielikuvien selvittämiseksi ensimmäinen kyselylomake lähetettiin vastaajille lukukauden alussa. Mielikuvat kartoitettiin myöhemmin toisen kyselylomakkeen avulla lukukauden lopussa. Lomakkeet luotiin Google Docs-nimisen palvelun kautta ja lähetettiin vastaajille sähköisesti.
Tutkimustulosten mukaan mielikuvat olivat selvästi muuttuneet oleskelun aikana positiivisempaan suuntaan, kuin mitä ne olivat matkan alussa. Merkittävin muutos tapahtui Meksikon imagossa. Maa, jota kuvailtiin ”villiksi länneksi”, oli nyt vastaajien toinen koti täynnä erilaisia mahdollisuuksia. Tuloksista kävi myös ilmi, että Meksikolla on paljon tarjontaa ja potentiaalia matkailumaana, mutta asuinpaikkana maa ei saanut suurta kannatusta sen poliittisen ja taloudellisen tilanteen vuoksi. Vaihto-opiskelijat tekivät paljon havaintoja meksikolaisista, luonnosta, kulttuurista ja yhteiskunnasta. He kokivat matkan avartaneen heidän katseitaan, ja he ovat täten valmiita matkustamaan tulevaisuudessa yhä enemmän omillaan sekä palaamaan takaisin tämän värikkään ja lämpimän kulttuurin pariin.