Opettajan merkitys opiskelumotivaation edistämisessä
Hakkarainen, Sini (2015)
Hakkarainen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319327
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on opettajan merkitys opiskelumotivaation edistämisessä ja kuinka hän voi omalla toiminnallaan vaikuttaa
opiskelijoiden motivoitumiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kauneudenhoitoalan aikuisopiskelijoille syksyllä 2015, ja sen tavoitteena oli kehittää opetuksen laatua kohdeoppilaitoksessa.
Työn teoreettisessa osuudessa perehdytään oppimiseen, tunnetaitoihin ja motivaatioon ilmiöinä, motivaation ja emootioiden yhteyteen sekä opetustyön motivaatiollisesti tärkeisiin osa-alueisiin. Uudistuvassa oppimiskäsityksessä opiskelijan minäuskon ja itseohjautuvuuden tukeminen korostuvat opettajan roolin keskittyessä autoritaarisuuden sijaan oppimisen ohjaukseen. Motivoivan opetustyön perustana voidaan pitää välittävää ilmapiiriä ja opiskelijoiden olemassaolevan tietopohjan, kykyjen ja tavoitteiden huolellista kartoittamista.
Tutkimuksen perusteella opettajan rooli opiskelumotivaation edistämisessä on merkittävä. Ammatillinen osaaminen on opettajantyön edellytys, mutta monet ammatillisuuteen liitetyt
ominaisuudetkin pohjautuvat opettajan omaan persoonallisuuteen ja arvoihin. Opetushenkilöstön sosiaaliset taidot koetaan motivaatiollisesti vähintäänkin yhtä tärkeiksi tai jopa tärkeämmiksi kuin tiedolliset valmiudet. Sosiaalisten taitojen ja tunneälyn kehittämisen merkitys on olennaisesti kytköksissä opetustyön luonteen muutokseen.
opiskelijoiden motivoitumiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kauneudenhoitoalan aikuisopiskelijoille syksyllä 2015, ja sen tavoitteena oli kehittää opetuksen laatua kohdeoppilaitoksessa.
Työn teoreettisessa osuudessa perehdytään oppimiseen, tunnetaitoihin ja motivaatioon ilmiöinä, motivaation ja emootioiden yhteyteen sekä opetustyön motivaatiollisesti tärkeisiin osa-alueisiin. Uudistuvassa oppimiskäsityksessä opiskelijan minäuskon ja itseohjautuvuuden tukeminen korostuvat opettajan roolin keskittyessä autoritaarisuuden sijaan oppimisen ohjaukseen. Motivoivan opetustyön perustana voidaan pitää välittävää ilmapiiriä ja opiskelijoiden olemassaolevan tietopohjan, kykyjen ja tavoitteiden huolellista kartoittamista.
Tutkimuksen perusteella opettajan rooli opiskelumotivaation edistämisessä on merkittävä. Ammatillinen osaaminen on opettajantyön edellytys, mutta monet ammatillisuuteen liitetyt
ominaisuudetkin pohjautuvat opettajan omaan persoonallisuuteen ja arvoihin. Opetushenkilöstön sosiaaliset taidot koetaan motivaatiollisesti vähintäänkin yhtä tärkeiksi tai jopa tärkeämmiksi kuin tiedolliset valmiudet. Sosiaalisten taitojen ja tunneälyn kehittämisen merkitys on olennaisesti kytköksissä opetustyön luonteen muutokseen.