Koulutus hiusalan opiskelijoille - Hiuspohjan ongelmat
Leppänen, Marjo (2015)
Leppänen, Marjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319319
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koulutus hiuspohjan ongelmista Pohjoisen Keski-Suomen ammattioppilaitoksessa hiusalaa opiskeleville aikuisopiskelijoille. Lähtökohtana opinnäytetyön toteuttamiselle oli asiakkaiden lisääntyneet hiuspohjan ongelmat. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää, onko lisäkoulutus tarpeen ammattioppilaitoksessa ja opiskelijoiden toivottiin ymmärtävän, kuinka kohdata hiuspohjan ongelmasta kärsivä asiakas. Opinnäytetyöstä pyrittiin tekemään tietopaketti hiusalan opiskelijoille antamaan hyödyllistä tietoa hiuspohjan ongelmista ja ravitsemuksen sekä koko kehon hyvinvoinnin vaikutuksesta hiuksiin.
Opinnäytetyössä haluttiin tuoda esille selkeästi kaikki yleisimmät hiuspohjan ongelmat, joita parturi-kampaajan työssä voi kohdata. Teoriaosuudessa käsiteltiin hiuksen ja ihon rakennetta sekä toimintaa. Teoriaosuudessa perehdytään myös hiuspohjan hyvinvointia ylläpitävien tuotteiden ainesosiin, jotta ammattilaisen olisi helpompi ohjata hiuspohjan ongelmasta kärsivää asiakasta sekä myydä hänelle oikeanlaisia tuotteita. Toiminnallinen osuus kertoo koulutuksen toteutuksesta ja saadusta palautteesta. Koulutuksella haluttiin saada aikaan keskustelua siitä, kuinka opiskelijoiden mielestä ammattilaisen tulisi hoitaa asiakkaan hiuspohjan ongelmia ja kuinka hänen tulisi käyttäytyä erilaisissa tilanteissa. Opiskelijat vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa pohdittiin koulutuksen onnistumista sekä kerrottiin mielipide koulutuksen tarpeellisuudesta. Kyselylomakkeen perusteella opiskelijat kokivat koulutuksen tarpeelliseksi ja lisäkoulutuksen hyödylliseksi.
Opinnäytetyössä haluttiin tuoda esille selkeästi kaikki yleisimmät hiuspohjan ongelmat, joita parturi-kampaajan työssä voi kohdata. Teoriaosuudessa käsiteltiin hiuksen ja ihon rakennetta sekä toimintaa. Teoriaosuudessa perehdytään myös hiuspohjan hyvinvointia ylläpitävien tuotteiden ainesosiin, jotta ammattilaisen olisi helpompi ohjata hiuspohjan ongelmasta kärsivää asiakasta sekä myydä hänelle oikeanlaisia tuotteita. Toiminnallinen osuus kertoo koulutuksen toteutuksesta ja saadusta palautteesta. Koulutuksella haluttiin saada aikaan keskustelua siitä, kuinka opiskelijoiden mielestä ammattilaisen tulisi hoitaa asiakkaan hiuspohjan ongelmia ja kuinka hänen tulisi käyttäytyä erilaisissa tilanteissa. Opiskelijat vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa pohdittiin koulutuksen onnistumista sekä kerrottiin mielipide koulutuksen tarpeellisuudesta. Kyselylomakkeen perusteella opiskelijat kokivat koulutuksen tarpeelliseksi ja lisäkoulutuksen hyödylliseksi.