Näytteenottotilojen siisteyden ja järjestyksen kehittäminen Lean 5S- työkalun avulla
Helevirta-Kopsa, Maria; Lammi, Merja (2015)
Helevirta-Kopsa, Maria
Lammi, Merja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319316
Tiivistelmä
Fimlab Laboratoriot Oy:n Tampereen yliopistollisen sairaalan poliklinikkalaboratorion henkilökunta oli ollut tyytymätön työtilojensa siisteyteen. Opinnäyteyön tarkoitus oli kehittää näytteenottotilojen siisteyttä ja järjestystä Lean 5S -työkalun avulla ja kartoittaa henkilöstön ajatuksia prosessista ja sen hyödyistä. Opinnäyteyössä etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä kehittämisen kohteita henkilökunnan mielestä näytteenottotiloissa on? 2. Miten henkilökunta kokee Lean 5S-projektin? 3. Millaisia kokemuksia henkilökunnalla on Lean 5S -projektin hyödyistä laboratoriossa?
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa näytteenottotilojen siisteyttä ja järjestystä siten, että tarvikkeiden hakemiseen ja etsimiseen ei kulu henkilökunnalta enää turhaa aikaa. Toiminta selkeytyy ja aikaa säästyy itse työnteolle. Tavoitteena oli innostaa henkilökuntaa työntekoon ottamalla heidät mukaan oman työympäristönsä kehittämiseen. Tavoitteena oli myös, että opinnäytetyön tuloksista hyötyy laboratorion talous sekä kaikkien näiden kautta asiakkaat saavat sujuvampaa palvelua.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Kehittämistyötä tehtiin toimintatutkimuksellisella otteella yhdessä polikliinisen näytteenoton henkilökunnan kanssa kolmen kuukauden ajan keväällä 2015. Aineistoa kerättiin Learning Café -menetelmällä ennen projektin aloittamista ja teemahaastatteluilla Lean 5S -projektin alkuvaiheessa ja lopussa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tulokset osoittivat, että Fimlab Laboratoriot Oy:n Tampereen yliopistollisen sairaalan polikliinisen näytteenoton järjestys ja siisteys paranivat, turhaa tavaraa poistui, turha liikkuminen ja tavaroiden etsiminen vähentyivät, turha varastointi ja ylivarastointi vähenivät ja tilaa vapautui muuhun käyttöön. Henkilökunta nosti esiin kehittämistarpeina kommunikoinnin, yhteisten tapaamisten lisäämisen ja riittävän resursoinnin Lean 5S -projektin toteutuksen aikana. Henkilökunta näki Lean 5S -työkalussa potentiaalia siirtää muihin työpisteisiin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että jo lyhyessäkin ajassa, ja vasta osittain toteutetulla Lean 5S -työkalulla, saavutetaan hyötyjä. Yhtenäinen linja tarvikkeiden säilyttämisessä eri näytteenottohuoneissa sekä usein tarvittavien välineiden sijoittelu lähemmäksi käyttäjää, todettiin sujuvoittaneen työntekoa. Lean 5S -projektin onnistumisen kannalta tärkeitä asioita olisi riittävä resursointi, kommunikointi sekä työntekijöiden ja johdon sitoutuminen. Jatkotutkimushaasteeksi ehdotetaan tutkittavan 5S -projektin vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen, kustannuksiin, jonotusaikoihin tai henkilöstökyselyn tuloksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa näytteenottotilojen siisteyttä ja järjestystä siten, että tarvikkeiden hakemiseen ja etsimiseen ei kulu henkilökunnalta enää turhaa aikaa. Toiminta selkeytyy ja aikaa säästyy itse työnteolle. Tavoitteena oli innostaa henkilökuntaa työntekoon ottamalla heidät mukaan oman työympäristönsä kehittämiseen. Tavoitteena oli myös, että opinnäytetyön tuloksista hyötyy laboratorion talous sekä kaikkien näiden kautta asiakkaat saavat sujuvampaa palvelua.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Kehittämistyötä tehtiin toimintatutkimuksellisella otteella yhdessä polikliinisen näytteenoton henkilökunnan kanssa kolmen kuukauden ajan keväällä 2015. Aineistoa kerättiin Learning Café -menetelmällä ennen projektin aloittamista ja teemahaastatteluilla Lean 5S -projektin alkuvaiheessa ja lopussa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tulokset osoittivat, että Fimlab Laboratoriot Oy:n Tampereen yliopistollisen sairaalan polikliinisen näytteenoton järjestys ja siisteys paranivat, turhaa tavaraa poistui, turha liikkuminen ja tavaroiden etsiminen vähentyivät, turha varastointi ja ylivarastointi vähenivät ja tilaa vapautui muuhun käyttöön. Henkilökunta nosti esiin kehittämistarpeina kommunikoinnin, yhteisten tapaamisten lisäämisen ja riittävän resursoinnin Lean 5S -projektin toteutuksen aikana. Henkilökunta näki Lean 5S -työkalussa potentiaalia siirtää muihin työpisteisiin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että jo lyhyessäkin ajassa, ja vasta osittain toteutetulla Lean 5S -työkalulla, saavutetaan hyötyjä. Yhtenäinen linja tarvikkeiden säilyttämisessä eri näytteenottohuoneissa sekä usein tarvittavien välineiden sijoittelu lähemmäksi käyttäjää, todettiin sujuvoittaneen työntekoa. Lean 5S -projektin onnistumisen kannalta tärkeitä asioita olisi riittävä resursointi, kommunikointi sekä työntekijöiden ja johdon sitoutuminen. Jatkotutkimushaasteeksi ehdotetaan tutkittavan 5S -projektin vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen, kustannuksiin, jonotusaikoihin tai henkilöstökyselyn tuloksiin.