Millaista pitäisi Suomen ruokamatkailun olla?
Kaipanen, Heidi (2015)
Kaipanen, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319299
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantaja on RUOKA & MATKAILU -hanke ja työ liittyy Haaga-Helia am-mattikorkeakoulun koordinoimaan Suomen ensimmäiseen ruokamatkailustrategiaan, jonka käynnistäjinä ja rahoittajina maa- ja metsätalousministeriö (Lähiruoka-ohjelma) ja Visit Fin-land toimivat. Ruokamatkailustrategian avulla halutaan nostaa ruoka osaksi suomalaista elämyksellistä matkailua.
Työn tavoite on selvittää, millaista suomalaisen ruokamatkailun tulisi olla, analysoimalla Suomen ensimmäisen ruokamatkailustrategian rakentamiseen liittyviä asiantuntijahaastatte-luja, sekä tutkia ruoan merkitystä Suomeen suuntautuvassa matkailussa. Lisäksi kartoitetaan, millä toimenpiteillä ruokamatkailua voidaan tulevaisuudessa kehittää ja miten voidaan luoda ruoasta osa vetovoimaista ja kilpailukykyistä elämysmatkailua.
Suomen matkailu on viime vuosina kansainvälistynyt ja kasvanut nopeimmin verrattuna mui-hin toimialoihin. Viimeisten vuosien aikana ruokamatkailu on kasvanut huomattavasti ja siitä on tullut kaikkein nopeimmin kehittyvä matkailun muoto. Opinnäytetyön tietoperustassa käsi-tellään ruokakulttuuria ja ruokamatkailua yleisesti sekä Suomessa. Lisäksi käydään läpi kes-keisiä käsitteitä, kuten elämys, lähi-, luomu- ja villiruoka sekä esitellään Suomen ensimmäi-nen ruokamatkailustrategia.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineisto on kerätty haas-tattelemalla 10 suomalaista asiantuntijaa, jotka toimivat Suomessa ruoka- ja matkailualalla. Asiantuntijahaastattelut tehtiin 2014 syksyllä puhelin- sekä tapaamishaastatteluina. Haastat-telut litteroitiin kesällä 2015. Litteroidun aineisto analysoitiin teemoitellen, poimimalla teksteis-tä yhteen samankaltaiset teemat sekä esille nousseet uudet asiat.
Työn tutkimustuloksien perusteella käy ilmi, että Suomen ruokamatkailun pitäisi olla paikalli-suuden ja puhtaan luonnon ja lähiruoan merkityksen lisäämistä. Sekä kumppanuuksien ja yhteistyön laajentamista ja tiivistämistä eri toimijoiden kesken. Tutkimustuloksista selviää myös, että puhdas luonto ja lähellä tuotettu ruoka tulevat olemaan Suomen ruokamatkailun vetovoimatekijöitä. Tavoitteena on, että ruoka olisi keskeinen osa markkinoinnissa ja viestin-nässä sekä kärkiteemojen avulla vahvistetaan sekä tehostetaan Suomen ruokamatkailun vetovoimaisuutta kansainvälisillä matkailumarkkinoilla, niin että matkailijat tulisivat Suomeen ruoan vuoksi.
Työn tavoite on selvittää, millaista suomalaisen ruokamatkailun tulisi olla, analysoimalla Suomen ensimmäisen ruokamatkailustrategian rakentamiseen liittyviä asiantuntijahaastatte-luja, sekä tutkia ruoan merkitystä Suomeen suuntautuvassa matkailussa. Lisäksi kartoitetaan, millä toimenpiteillä ruokamatkailua voidaan tulevaisuudessa kehittää ja miten voidaan luoda ruoasta osa vetovoimaista ja kilpailukykyistä elämysmatkailua.
Suomen matkailu on viime vuosina kansainvälistynyt ja kasvanut nopeimmin verrattuna mui-hin toimialoihin. Viimeisten vuosien aikana ruokamatkailu on kasvanut huomattavasti ja siitä on tullut kaikkein nopeimmin kehittyvä matkailun muoto. Opinnäytetyön tietoperustassa käsi-tellään ruokakulttuuria ja ruokamatkailua yleisesti sekä Suomessa. Lisäksi käydään läpi kes-keisiä käsitteitä, kuten elämys, lähi-, luomu- ja villiruoka sekä esitellään Suomen ensimmäi-nen ruokamatkailustrategia.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineisto on kerätty haas-tattelemalla 10 suomalaista asiantuntijaa, jotka toimivat Suomessa ruoka- ja matkailualalla. Asiantuntijahaastattelut tehtiin 2014 syksyllä puhelin- sekä tapaamishaastatteluina. Haastat-telut litteroitiin kesällä 2015. Litteroidun aineisto analysoitiin teemoitellen, poimimalla teksteis-tä yhteen samankaltaiset teemat sekä esille nousseet uudet asiat.
Työn tutkimustuloksien perusteella käy ilmi, että Suomen ruokamatkailun pitäisi olla paikalli-suuden ja puhtaan luonnon ja lähiruoan merkityksen lisäämistä. Sekä kumppanuuksien ja yhteistyön laajentamista ja tiivistämistä eri toimijoiden kesken. Tutkimustuloksista selviää myös, että puhdas luonto ja lähellä tuotettu ruoka tulevat olemaan Suomen ruokamatkailun vetovoimatekijöitä. Tavoitteena on, että ruoka olisi keskeinen osa markkinoinnissa ja viestin-nässä sekä kärkiteemojen avulla vahvistetaan sekä tehostetaan Suomen ruokamatkailun vetovoimaisuutta kansainvälisillä matkailumarkkinoilla, niin että matkailijat tulisivat Suomeen ruoan vuoksi.