Hoivan ja kosketuksen eroavaisuudet varhaiskasvatuksessa Suomessa ja Irlannissa YMCA:ssa
Honkaniemi, Mira; Mäkelä, Pauliina (2015)
Honkaniemi, Mira
Mäkelä, Pauliina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319286
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkasteli ja kuvasi lapsen hoivan ja kosketuksen eroavaisuuksia varhaiskasvatuksessa sekä niiden merkitystä lapsen kehitykselle Suomessa ja Irlannissa. Opinnäytetyö oli kuvaileva selvitystyö, joka käsitteli aihetta sekä teoreettisen viitekehyksen että omien kokemustemme kautta. Opinnäytetyön tarkoitus oli koota ja esitellä hoivan ja kosketuksen näkökulmasta lasten oikeuksia, lastensuojelulakia sekä varhaiskasvatusta Suomessa ja Irlannissa omia kokemuksia ja lähteitä soveltaen. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteina oli kuvata ja vertailla kokemuksiamme lasten hoivan ja kosketuksen eroavaisuuksista varhaiskasvatuksessa Suomessa ja Irlannissa.
Selvitystehtävät hahmottavat henkilökohtaisia kokemuksia maiden varhaiskasvatuksen eroavaisuuksista ja tuottavat lisätietoa aiheesta sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen. Opinnäytetyö avartaa ihmisten käsitystä eri kulttuurien tavoista ja siitä kuinka erilaisia varhaiskasvatus ja lapsen kohtaaminen voivat olla eri maissa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sekä Suomen että Irlannin lastensuojelulaista, lapsen oikeuksista, varhaiskasvatuksesta ja kasvattajan tehtävistä varhaiskasvatuksessa. Viitekehystä käsitellään hoivan ja kosketuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön johtopäätöksien mukaan varhaiskasvatuksessa hoiva ja kosketus ovat erilaisia Suomessa ja Irlannissa. Irlannissa varhaiskasvatuksessa varotaan lapsen kosketusta lapsen ja kasvattajan kohdatessa, kun taas Suomessa koskettaminen on luonnollisempaa. Hoivan ja kosketuksen välttämisellä, mutta myös tunkeilevuudella ja liiallisella auttamisella on negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen. Hoivan ja kosketuksen merkitys sekä lapsen hoivan ja kosketuksen tarve ovat ristiriidassa lapsen itsenäisyyden ja yksityisyyden tarpeen kanssa.
Aihetta tulisi tutkia lisää, jotta kulttuurien eroavaisuuksia huomioitaisiin enemmän varhaiskasvatuksen suunnittelussa. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla erilaiset laadulliset ja määrälliset tutkimukset tai toiminnalliset opinnäytetyöt, jotka tuottaisivat laajempaa sekä yleistettävämpää lisätietoa aiheesta.
Selvitystehtävät hahmottavat henkilökohtaisia kokemuksia maiden varhaiskasvatuksen eroavaisuuksista ja tuottavat lisätietoa aiheesta sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen. Opinnäytetyö avartaa ihmisten käsitystä eri kulttuurien tavoista ja siitä kuinka erilaisia varhaiskasvatus ja lapsen kohtaaminen voivat olla eri maissa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sekä Suomen että Irlannin lastensuojelulaista, lapsen oikeuksista, varhaiskasvatuksesta ja kasvattajan tehtävistä varhaiskasvatuksessa. Viitekehystä käsitellään hoivan ja kosketuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön johtopäätöksien mukaan varhaiskasvatuksessa hoiva ja kosketus ovat erilaisia Suomessa ja Irlannissa. Irlannissa varhaiskasvatuksessa varotaan lapsen kosketusta lapsen ja kasvattajan kohdatessa, kun taas Suomessa koskettaminen on luonnollisempaa. Hoivan ja kosketuksen välttämisellä, mutta myös tunkeilevuudella ja liiallisella auttamisella on negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen. Hoivan ja kosketuksen merkitys sekä lapsen hoivan ja kosketuksen tarve ovat ristiriidassa lapsen itsenäisyyden ja yksityisyyden tarpeen kanssa.
Aihetta tulisi tutkia lisää, jotta kulttuurien eroavaisuuksia huomioitaisiin enemmän varhaiskasvatuksen suunnittelussa. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla erilaiset laadulliset ja määrälliset tutkimukset tai toiminnalliset opinnäytetyöt, jotka tuottaisivat laajempaa sekä yleistettävämpää lisätietoa aiheesta.