Sairaalloisen terveellistä : Oppimateriaalia ortoreksiasta
Kinnunen, Jenna (2015)
Kinnunen, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Tampereen ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdehoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille oppimateriaalia ortoreksiasta. Työn tavoitteena oli lisätä vaihtoehtoistenammattiopintojen opiskelijoiden tietoutta ortoreksiasta. Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu opinnäytetyöraportista ja oppimateriaalista. Opinnäytetyön teoreettisina lähtökohtina olivat epätyypilliset ja tyypilliset syömishäiriöt, ortoreksia. Ortoreksiaan liittyi myös olennaisesti pakko-oireinenhäiriö, jota on teoriaosuudessa sivuttu. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää minkälainen ilmiö ortoreksia on, kuinka se ilmenee, kuinka se eroaa tyypillisistä syömishäiriöistä ja kuinka ortoreksiaa hoidetaan. Tehtävänä oli myös selvittää, millaista on hyvä oppimateriaali.
Ortoreksia ilmiö, jolle tyypillistä on pakonomainen terveellisyyden tavoittelu. Sairastunut pyrkii noudattamaan näennäisesti omiin epärealistisiin uskomuksiinsa perustuvaa ruokavaliota orjallisesti. Pikkuhiljaa sallittujen ruoka-aineiden määrää rajoittuu niin että seurauksena on aliravitsemus ja anoreksian kaltaisia liitännäissairauksia. Ortoreksiaa sairastavilla on riski sairauden muuntumisesta anoreksiaksi. Ortoreksiassa on paljon samankaltaisia oireita sekä anoreksia nervosan että pakko-oirehäiriön kanssa. Vaikka Steven Bratman onkin määritellyt sairauden eräänlaiseksi syömishäiriöksi, ei voida varmuudella sanoa onko ortoreksia tulevaisuudessa oma diagnoosinsa vai onko se pakko-oirehäiriön tai anoreksian oirehdintaa. Tällä hetkellä sillä ei ole ICD-tautiluokituksessa omaa diagnoosia. Ortoreksian hoidossa varhainen puuttuminen sekä moniammatillinen osaaminen ovat avainasemassa.
Opinnäytetyön tuotos on oppimateriaalia hoitotyön koulutusohjelmaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille Tampereen ammattikorkeakouluun. Työn tuotos on suunniteltu käytettäväksi opiskelijoiden itseopiskelussa. Tuotoksen tarkoituksena on antaa tietoa hoitotyön opiskelijoille ortoreksiasta. Aihe on ajankohtainen erilaisten terveystrendien, itsehoidon ja tiedon saatavuuden lisääntyessä. Jatkotutkimus- ja kehittämisehdotuksena esitetään selvitettäväksi kuinka hyvin hoitotyönopiskelijat tuntevat ortoreksian ilmiönä, sekä kuinka hyvin itseopiskelumateriaali on lisännyt tietoutta hoitotyönopiskelijoiden keskuudessa.
Ortoreksia ilmiö, jolle tyypillistä on pakonomainen terveellisyyden tavoittelu. Sairastunut pyrkii noudattamaan näennäisesti omiin epärealistisiin uskomuksiinsa perustuvaa ruokavaliota orjallisesti. Pikkuhiljaa sallittujen ruoka-aineiden määrää rajoittuu niin että seurauksena on aliravitsemus ja anoreksian kaltaisia liitännäissairauksia. Ortoreksiaa sairastavilla on riski sairauden muuntumisesta anoreksiaksi. Ortoreksiassa on paljon samankaltaisia oireita sekä anoreksia nervosan että pakko-oirehäiriön kanssa. Vaikka Steven Bratman onkin määritellyt sairauden eräänlaiseksi syömishäiriöksi, ei voida varmuudella sanoa onko ortoreksia tulevaisuudessa oma diagnoosinsa vai onko se pakko-oirehäiriön tai anoreksian oirehdintaa. Tällä hetkellä sillä ei ole ICD-tautiluokituksessa omaa diagnoosia. Ortoreksian hoidossa varhainen puuttuminen sekä moniammatillinen osaaminen ovat avainasemassa.
Opinnäytetyön tuotos on oppimateriaalia hoitotyön koulutusohjelmaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille Tampereen ammattikorkeakouluun. Työn tuotos on suunniteltu käytettäväksi opiskelijoiden itseopiskelussa. Tuotoksen tarkoituksena on antaa tietoa hoitotyön opiskelijoille ortoreksiasta. Aihe on ajankohtainen erilaisten terveystrendien, itsehoidon ja tiedon saatavuuden lisääntyessä. Jatkotutkimus- ja kehittämisehdotuksena esitetään selvitettäväksi kuinka hyvin hoitotyönopiskelijat tuntevat ortoreksian ilmiönä, sekä kuinka hyvin itseopiskelumateriaali on lisännyt tietoutta hoitotyönopiskelijoiden keskuudessa.