Sissimarkkinointi osana kulttuuriorganisaation markkinointistrategiaa : Case: Korjaamo Teatterin Stage-festivaali 2015
Perttuli, Julia (2015)
Perttuli, Julia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319207
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on Stage-festivaalille toteutettu sissimarkkinoinnin toimintatutkimus. Työn tavoitteena on selvittää festivaaliorganisaation olemassa olevia markkinoinnin malleja ja kehittää niitä sekä markkinoinnin strategisesta näkökulmasta että konkreettisesti kesällä 2015 toteutetun sissimarkkinoinnin kampanjan kautta. Työn tarkoituksena on tuottaa tilaajalle lisää tietoa sissimarkkinoinnista festivaalin näkyvyyden lisäämiseksi, mahdollisen uuden kävijäkunnan tavoittamiseksi ja olemassa olevan yleisön sitouttamiseksi.
Opinnäytetyössä pohditaan markkinoinnin haasteita ja mahdollisuuksia kulttuurituotannon näkökulmasta yleisesti sekä tuodaan esille sissimarkkinoinnissa tarvittavia tietoja ja taitoja. Sissimarkkinointiin paneudutaan syvemmällä tasolla myös esimiestyön, luovuuden johtamisen ja markkinoinnin strategioiden kautta kulttuuriorganisaatiolle tärkeiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Stage-festivaalin taustaorganisaatio Kulttuuritehdas Korjaamo. Stage-festivaali on vuonna 2015 yhdeksännen kerran järjestetty teatterifestivaali, jonka ohjelmisto koostui suomalaisten teatteriesitysten lisäksiä Venäjältä, Ruotsista, Virosta ja Unkarista festivaalille tuoduista näytelmistä.
Tutkimuksessa käytettyjä keskeisiä tutkimusmenetelmiä ovat yleisötutkimus, havainnointi ja benchmarking. Havainnointi ja benchmarking ovat tutkimuksessa kvalitatiivisia menetelmiä, joita käytetään pääosin sissimarkkinoinnin projektin suunnittelutyössä, tuloksien analysoinnissa sekä Stage-festivaalin markkinoinnin kokonaisuuden ja kehitystarpeiden hahmottamisessa yleensä. Yleisötutkimus on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, jonka avulla saadaan tietoa festivaalin kävijöistä ja heidän ajatuksistaan koskien festivaalin markkinointia, ohjelmistoa ja festivaalikokemusta kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyössä pohditaan markkinoinnin haasteita ja mahdollisuuksia kulttuurituotannon näkökulmasta yleisesti sekä tuodaan esille sissimarkkinoinnissa tarvittavia tietoja ja taitoja. Sissimarkkinointiin paneudutaan syvemmällä tasolla myös esimiestyön, luovuuden johtamisen ja markkinoinnin strategioiden kautta kulttuuriorganisaatiolle tärkeiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Stage-festivaalin taustaorganisaatio Kulttuuritehdas Korjaamo. Stage-festivaali on vuonna 2015 yhdeksännen kerran järjestetty teatterifestivaali, jonka ohjelmisto koostui suomalaisten teatteriesitysten lisäksiä Venäjältä, Ruotsista, Virosta ja Unkarista festivaalille tuoduista näytelmistä.
Tutkimuksessa käytettyjä keskeisiä tutkimusmenetelmiä ovat yleisötutkimus, havainnointi ja benchmarking. Havainnointi ja benchmarking ovat tutkimuksessa kvalitatiivisia menetelmiä, joita käytetään pääosin sissimarkkinoinnin projektin suunnittelutyössä, tuloksien analysoinnissa sekä Stage-festivaalin markkinoinnin kokonaisuuden ja kehitystarpeiden hahmottamisessa yleensä. Yleisötutkimus on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, jonka avulla saadaan tietoa festivaalin kävijöistä ja heidän ajatuksistaan koskien festivaalin markkinointia, ohjelmistoa ja festivaalikokemusta kokonaisuudessaan.