Markkinointisuunnitelma : Hyvinvointialan toimijan näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen
Laine, Eveliina (2015)
Laine, Eveliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli työn toimeksiantajan eli TAMKin Hyvinvointiklinikan tarve lisätä näkyvyyttään ja tunnettuuttaan ja sitä kautta kasvattaa asiakaskäyntiensä määrää. Tämän tarpeen täyttäminen muodostui myös opinnäytetyön ensisijaiseksi tavoitteeksi. Muiksi tavoitteiksi asetettiin alan yleisen kilpailutilanteen kartoittaminen, Hyvinvointiklinikan palveluvalikoiman tuotteistaminen & markkinointimateriaalien päivitys sekä yritys- ja opiskelijayhteistyön lisääminen.
Työ käynnistyi alkupalaverin muodossa, jossa yhdessä toimeksiantajan kanssa käytiin läpi Hyvinvointiklinikan tämänhetkistä tilannetta, resursseja, palveluvalikoimaa, toimintaperiaatteita ja tulevaisuuden näkymiä. Jo heti alussa kävi nopeasti ilmi, että kilpailukykyisestä hinnoittelusta ja monipuolisesta palveluvalikoimasta huolimatta lähinnä vain oman talon väki eli opiskelijat ja opettajat tiedostivat Hyvinvointiklinikan olemassaolon. Yhdessä toimeksiantajan kanssa Hyvinvointiklinikalle päätettiinkin luoda markkinointisuunnitelma, joka ratkaisee ongelman tarjoamalla valmiit työkalut tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kokonaisuudessaan valmis työ vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin hyvin. Työssä on kattavan kilpailija-analyysin lisäksi yksityiskohtaisesti esitelty ne keinot, joilla Hyvinvointiklinikan näkyvyys ja tunnettuus kasvavat. Myös tuotteistetusta palveluvalikoimasta on laadittu valmis ehdotus ja yritys- sekä opiskelijayhteistyön kasvattamiseksi vaadituista toimenpiteistä on kerrottu työssä selkeästi. Työstä käy myös ilmi markkinointimaailmassa vallitseva suuntaus vuorovaikutteisuuden korostumisesta, sillä työ on siinä esiteltyjen, nykyaikaisten markkinointiratkaisujen ansiosta vahvasti ajassaan kiinni.
Työ käynnistyi alkupalaverin muodossa, jossa yhdessä toimeksiantajan kanssa käytiin läpi Hyvinvointiklinikan tämänhetkistä tilannetta, resursseja, palveluvalikoimaa, toimintaperiaatteita ja tulevaisuuden näkymiä. Jo heti alussa kävi nopeasti ilmi, että kilpailukykyisestä hinnoittelusta ja monipuolisesta palveluvalikoimasta huolimatta lähinnä vain oman talon väki eli opiskelijat ja opettajat tiedostivat Hyvinvointiklinikan olemassaolon. Yhdessä toimeksiantajan kanssa Hyvinvointiklinikalle päätettiinkin luoda markkinointisuunnitelma, joka ratkaisee ongelman tarjoamalla valmiit työkalut tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kokonaisuudessaan valmis työ vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin hyvin. Työssä on kattavan kilpailija-analyysin lisäksi yksityiskohtaisesti esitelty ne keinot, joilla Hyvinvointiklinikan näkyvyys ja tunnettuus kasvavat. Myös tuotteistetusta palveluvalikoimasta on laadittu valmis ehdotus ja yritys- sekä opiskelijayhteistyön kasvattamiseksi vaadituista toimenpiteistä on kerrottu työssä selkeästi. Työstä käy myös ilmi markkinointimaailmassa vallitseva suuntaus vuorovaikutteisuuden korostumisesta, sillä työ on siinä esiteltyjen, nykyaikaisten markkinointiratkaisujen ansiosta vahvasti ajassaan kiinni.