"Musta teatterissa parasta oli kaikki" : Teatterikasvatus osana varhaiskasvatusta
Hirvonen, Katja (2015)
Hirvonen, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319168
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön syntyi tekijän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta teatterissa käymiseen ja halusta kehittää teatterin ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää teatterikasvatuksen mahdollisuuksia osana varhaiskasvatusta ja sitä, miten yhteistyötä näiden tahojen välillä voitaisiin toteuttaa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa pääajatuksena oli mahdollistaa lapsille kokemuksia ja elämyksiä teatterin parissa. Opinnäytetyössä on huomioitu juuri lasten näkökulma, ja se tuo näkyväksi niitä asioita, joista lapset toiminnassa eniten nauttivat.
Teoriaosuuden pääpaino on työssä käytettyjen käsitteiden kokonaisvaltaisessa kuvaamisessa. Teoriaosuudessa käsitellään teatteri- ja draamakasvatusta, niiden käyttömahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa sekä käsitteiden välisiä eroavaisuuksia, sivuten samalla teatterikasvatuksen käyttömahdollisuuksia nykypäivän varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi avataan elämyskasvatuksen ja elämyksellisyyden käsitteitä kyseisessä kontekstissa, unohtamatta lasten osallisuuden näkökulmaa.
Opinnäytetyössä haluttiin keskittyä toiminnallisuuteen ja varsinainen tutkimustyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen apuna osallistuvaa havainnointia ja sadutus-menetelmää. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä olivat Soilikin Lastentarha ja Tampereen Työväen Teatteri. Toiminnallinen osuus koostui neljästä toimintapäivästä. Ensimmäinen päivä sisälsi teatteria käsittelevään kirjallisuuteen tutustumisen yhdessä toimintaan osallistuvien lasten kanssa. Toinen päivä sisälsi opastetun vierailun teatterin tiloihin. Tutustumisen kohteina olivat muun muassa teatterin lämpiö, näyttämö, lavastamo, puvustamo sekä näyttelijöiden pukuhuoneet. Kolmantena päivänä lapset pääsivät katsomaan näytelmää Valkoinen sekä tapaamaan teatterinjohtajaa ja näyttelijää. Viimeisenä päivänä lapsia sadutettiin aiheeseen liittyen päiväkodin tiloissa.
Havainnot ja lasten sadutuksesta saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta tehtiin yhteenveto ja siinä tuotiin esille niitä asioita, jotka lapset olivat yhteistyössä teatterin kanssa kokeneet hyviksi. Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan yhteistyö teatterin kanssa koettiin toimivana ja hyvänä lisänä muuhun kasvatukselliseen toimintaan. Lapset nauttivat uusista kokemuksista, ja muutama lapsi pääsi opinnäytetyön ansiosta ensimmäistä kertaa vierailemaan teatterissa. Lapsissa teatterista saadut kokemukset ja elämykset herättivät monenlaisia pohdintoja, ja näiden kokemusten kautta lapset toivat varhaiskasvatuksessa järjestettävään toimintaan uusia ulottuvuuksia ja näkökulmia.
Teoriaosuuden pääpaino on työssä käytettyjen käsitteiden kokonaisvaltaisessa kuvaamisessa. Teoriaosuudessa käsitellään teatteri- ja draamakasvatusta, niiden käyttömahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa sekä käsitteiden välisiä eroavaisuuksia, sivuten samalla teatterikasvatuksen käyttömahdollisuuksia nykypäivän varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi avataan elämyskasvatuksen ja elämyksellisyyden käsitteitä kyseisessä kontekstissa, unohtamatta lasten osallisuuden näkökulmaa.
Opinnäytetyössä haluttiin keskittyä toiminnallisuuteen ja varsinainen tutkimustyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen apuna osallistuvaa havainnointia ja sadutus-menetelmää. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä olivat Soilikin Lastentarha ja Tampereen Työväen Teatteri. Toiminnallinen osuus koostui neljästä toimintapäivästä. Ensimmäinen päivä sisälsi teatteria käsittelevään kirjallisuuteen tutustumisen yhdessä toimintaan osallistuvien lasten kanssa. Toinen päivä sisälsi opastetun vierailun teatterin tiloihin. Tutustumisen kohteina olivat muun muassa teatterin lämpiö, näyttämö, lavastamo, puvustamo sekä näyttelijöiden pukuhuoneet. Kolmantena päivänä lapset pääsivät katsomaan näytelmää Valkoinen sekä tapaamaan teatterinjohtajaa ja näyttelijää. Viimeisenä päivänä lapsia sadutettiin aiheeseen liittyen päiväkodin tiloissa.
Havainnot ja lasten sadutuksesta saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta tehtiin yhteenveto ja siinä tuotiin esille niitä asioita, jotka lapset olivat yhteistyössä teatterin kanssa kokeneet hyviksi. Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan yhteistyö teatterin kanssa koettiin toimivana ja hyvänä lisänä muuhun kasvatukselliseen toimintaan. Lapset nauttivat uusista kokemuksista, ja muutama lapsi pääsi opinnäytetyön ansiosta ensimmäistä kertaa vierailemaan teatterissa. Lapsissa teatterista saadut kokemukset ja elämykset herättivät monenlaisia pohdintoja, ja näiden kokemusten kautta lapset toivat varhaiskasvatuksessa järjestettävään toimintaan uusia ulottuvuuksia ja näkökulmia.