Verkkopalvelun konseptisuunnittelu ja liiketoimintastrategia : Case: Asuntosijoittajan huoneistojen vuokraus ja hallinnointi
Kenttä, Pia (2015)
Kenttä, Pia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319154
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee verkkopalvelun konseptisuunnittelua ja liiketoimintastrategian muodostamista suomalaisille asuntosijoittajille ja yksityisille vuokranantajille.
Opinnäytetyön tekijä on toiminut pitkään kiinteistöalalla. Työskentely vuokra-asuntoja tarjoavan yhtiön palveluksessa on tuonut esiin vuokra-asunnon etsijöiden haasteet asuntojen vuokrauksessa. Lisätutustuminen aiheeseen paljasti myös yksityisillä vuokranantajilla olevan vaikeuksia hyvien vuokralaisten löytämisessä. Nämä havainnot johtivat digitaalisen palvelukonseptin kehittämiseen.
Konseptin ja strategian muodostamista lähestyttiin kahdesta eri näkökulmasta. Markkinoilla olevia nykyisiä verkkopalveluita, sekä muita asuntosijoittajien näkökulmasta potentiaalisia palvelumuotoja tutkittiin benchmarkkaamalla. Asuntosijoittajien markkinoita, heidän sijoitustoiminnassa ilmenneitä ongelmia ja palvelutarpeita kartoitettiin netissä toteutetulla kvantitatiivisella kyselyllä. Kysely painottui tutkimaan asuntosijoittajien käsityksiä hyvästä vuokralaisesta, heidän nykyisessä toiminnassa havaittuja ongelmia ja palvelutarpeita. Benchmarkkaus osoitti nykyisen palvelutarjonnan asuntosijoittajille olevan kapealla sektorilla. Kyselytutkimuksen tuloksissa havainnoitiin asuntosijoittajilla olevan erilaisia kehitysvaiheita sijoitustoiminnassaan ja kussakin vaiheessa heillä oli poikkeavat palvelutarpeet.
Kyselytutkimuksen tuloksena muodostettiin palvelulle neljä erilaista käyttäjäryhmää, joiden ympärille muodostettiin portaittain laajeneva verkkopalvelukonsepti. Nämä neljä erilaista käyttäjäryhmää olivat aloittelevat asuntosijoittajat, eläkesäästäjät, taloudellista riippumattomuutta tavoittelevat asuntosijoittajat ja ammattisijoittaja. Verkkopalvelukonsepti muodostettiin vaiheittain kehitettäväksi kokonaisuudeksi, joka palvelee kaikkia neljää erilaista asuntosijoittajaryhmää.
Opinnäytetyön tekijä on toiminut pitkään kiinteistöalalla. Työskentely vuokra-asuntoja tarjoavan yhtiön palveluksessa on tuonut esiin vuokra-asunnon etsijöiden haasteet asuntojen vuokrauksessa. Lisätutustuminen aiheeseen paljasti myös yksityisillä vuokranantajilla olevan vaikeuksia hyvien vuokralaisten löytämisessä. Nämä havainnot johtivat digitaalisen palvelukonseptin kehittämiseen.
Konseptin ja strategian muodostamista lähestyttiin kahdesta eri näkökulmasta. Markkinoilla olevia nykyisiä verkkopalveluita, sekä muita asuntosijoittajien näkökulmasta potentiaalisia palvelumuotoja tutkittiin benchmarkkaamalla. Asuntosijoittajien markkinoita, heidän sijoitustoiminnassa ilmenneitä ongelmia ja palvelutarpeita kartoitettiin netissä toteutetulla kvantitatiivisella kyselyllä. Kysely painottui tutkimaan asuntosijoittajien käsityksiä hyvästä vuokralaisesta, heidän nykyisessä toiminnassa havaittuja ongelmia ja palvelutarpeita. Benchmarkkaus osoitti nykyisen palvelutarjonnan asuntosijoittajille olevan kapealla sektorilla. Kyselytutkimuksen tuloksissa havainnoitiin asuntosijoittajilla olevan erilaisia kehitysvaiheita sijoitustoiminnassaan ja kussakin vaiheessa heillä oli poikkeavat palvelutarpeet.
Kyselytutkimuksen tuloksena muodostettiin palvelulle neljä erilaista käyttäjäryhmää, joiden ympärille muodostettiin portaittain laajeneva verkkopalvelukonsepti. Nämä neljä erilaista käyttäjäryhmää olivat aloittelevat asuntosijoittajat, eläkesäästäjät, taloudellista riippumattomuutta tavoittelevat asuntosijoittajat ja ammattisijoittaja. Verkkopalvelukonsepti muodostettiin vaiheittain kehitettäväksi kokonaisuudeksi, joka palvelee kaikkia neljää erilaista asuntosijoittajaryhmää.