Digitaalisen markkinoinnin tehostaminen PK-sektorilla
Viisteensaari, Keijo (2015)
Viisteensaari, Keijo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319111
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin digitaalista markkinointia. Työssä annetaan tietoa, miten PK-sektorin yrityksessä voidaan toteuttaa tuloksellista digitaalista markkinointia. Opinnäytetyö sisältää oppaan, jonka avulla PK-sektorin yrityksessä voidaan toteuttaa digitaalinen markkinointi. Työ ei paneudu teknisiin yksityiskohtiin vaan markkinoinnin näkökulmaan digitaalisen markkinoinnin toteuttamisessa. Aiheena digitaalinen markkinointi on ajankohtainen ja tärkeä, koska markkinointi on yhä enemmän siirtynyt internettiin. Internetin merkitys on kasvanut markkinoinnissa, koska ihmiset käyttävät nykyisin internetiä yhä enemmän
Ammattikirjallisuuden, internetin ja asiantuntija-artikkeleiden avulla työssä on ensin teoria-osuus digitaalisesta markkinoinnista. Sen jälkeen on tehty lyhyt selvitys digitaalisen markkinoinnin nykytilasta Suomessa. Selvitys on vain suuntaa-antava. Työssä käsitellään myös digitaalisen markkinoinnin ostamista asiantuntijayrityksiltä ja pohditaan digitaalisen markkinoinnin ulkoistamista.
Työni tuloksena sain selville, että tehokas digitaalinen markkinointi vaatii suunnittelua, seurantaa, analysointia ja oikeaa kohdentamista. Selvityksen tuloksena havaitsin, että läheskään kaikki PK-sektorin yritykset eivät toteuta digitaalista markkinointia tehokkaasti.
Työssäni tuodaan esille digitaalisen markkinoinnin toteuttamisen vaatimukset. Digitaalinen markkinointi sinänsä ei ole kovin vaikeata, mutta tuloksekkaasti toteutettuna se vaatii aikaa ja osaamista. Työssä pohditaan myös, tarvitaanko digitaalisessa markkinoinnissa yrityksen ulkopuolista asiantuntija-apua.
Ammattikirjallisuuden, internetin ja asiantuntija-artikkeleiden avulla työssä on ensin teoria-osuus digitaalisesta markkinoinnista. Sen jälkeen on tehty lyhyt selvitys digitaalisen markkinoinnin nykytilasta Suomessa. Selvitys on vain suuntaa-antava. Työssä käsitellään myös digitaalisen markkinoinnin ostamista asiantuntijayrityksiltä ja pohditaan digitaalisen markkinoinnin ulkoistamista.
Työni tuloksena sain selville, että tehokas digitaalinen markkinointi vaatii suunnittelua, seurantaa, analysointia ja oikeaa kohdentamista. Selvityksen tuloksena havaitsin, että läheskään kaikki PK-sektorin yritykset eivät toteuta digitaalista markkinointia tehokkaasti.
Työssäni tuodaan esille digitaalisen markkinoinnin toteuttamisen vaatimukset. Digitaalinen markkinointi sinänsä ei ole kovin vaikeata, mutta tuloksekkaasti toteutettuna se vaatii aikaa ja osaamista. Työssä pohditaan myös, tarvitaanko digitaalisessa markkinoinnissa yrityksen ulkopuolista asiantuntija-apua.