Chromakey : Suunnittelusta jälkitöihin, kuinka välttää yleisimmät virheet?
Rantakallio, Hannu (2015)
Rantakallio, Hannu
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219047
Tiivistelmä
Chromakey-tekniikka on videotuotannoissa käytettävä erikoistehoste, jolla videokuvan tausta tai osa korvataan toisella videolla, kuvalla tai virtuaaliympäristöllä. Nykyisin chromakey- eli väriavainnustekniikka on perustyökalu videotuotannoissa ja sitä käytetään suurista elokuvatuotannoista pieniin harrastetuotantoihin.
Tutkielman tavoitteena on käsitellä chromakey-tekniikkaa käytännössä ja avata sen työnkulkua. Näkökulmana on pitää silmällä prosessin sudenkuoppia esituotannosta jälkitöihin, ja määritellä yleisimmät virheet, joita videontekijät yhä uudelleen toistavat. Työssä käsitellään myös tekniikan historiaa, sekä perehdytään tarvittavaan kuvauskalustoon ja jälkikäsittelyvaiheeseen. Tutkielman tietopohjana käytin alan kirjallisuutta, nettilähteitä ja omia havaintojani produktion Snowreport-musiikkivideo aikana.
Itse chromakey-tekniikka on käytännössä melko yksinkertaista toteuttaa, jos tietää mitä tekee. Se monimutkaistuu kuitenkin huomattavasti lopullista kuvakompositiota luodessa. Snowreport-musiikkivideo -tuotannon jälkitöiden aikana huomasin sen olevan itse keying-prosessin osalta rutiininomaista toistoa – mikäli kuvattu materiaali on laadukasta. Heikosti toteutetusta videomateriaalista on todella työlästä, lähes mahdotonta tehdä hyvä avainnus. Hyvä kuvausten suunnittelu ja taustalle sijoitettavan materiaalin tiedostaminen etukäteen helpottavat huomattavasti jälkitöiden määrää ja parantavat lopputuloksen laatua.
Tutkielman tavoitteena on käsitellä chromakey-tekniikkaa käytännössä ja avata sen työnkulkua. Näkökulmana on pitää silmällä prosessin sudenkuoppia esituotannosta jälkitöihin, ja määritellä yleisimmät virheet, joita videontekijät yhä uudelleen toistavat. Työssä käsitellään myös tekniikan historiaa, sekä perehdytään tarvittavaan kuvauskalustoon ja jälkikäsittelyvaiheeseen. Tutkielman tietopohjana käytin alan kirjallisuutta, nettilähteitä ja omia havaintojani produktion Snowreport-musiikkivideo aikana.
Itse chromakey-tekniikka on käytännössä melko yksinkertaista toteuttaa, jos tietää mitä tekee. Se monimutkaistuu kuitenkin huomattavasti lopullista kuvakompositiota luodessa. Snowreport-musiikkivideo -tuotannon jälkitöiden aikana huomasin sen olevan itse keying-prosessin osalta rutiininomaista toistoa – mikäli kuvattu materiaali on laadukasta. Heikosti toteutetusta videomateriaalista on todella työlästä, lähes mahdotonta tehdä hyvä avainnus. Hyvä kuvausten suunnittelu ja taustalle sijoitettavan materiaalin tiedostaminen etukäteen helpottavat huomattavasti jälkitöiden määrää ja parantavat lopputuloksen laatua.