Creating a Publication : University of Lisbon
Möttönen, Anna (2015)
Möttönen, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219046
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään osa-alueita, jotka tulee ottaa huomioon suunniteltaessa julkaisua. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sisällöltään merkityksellinen ja ulkonäöltään miellyttävä opinto-opas Lissabonin yliopiston humanistisen tiedekunnan uusille oppilaille lukuvuodelle 2015-2016.
Opinto-opas on luotu teoreettisiin näkökulmiin pohjautuen. Näkökulmia ovat julkaisun luomiseen liittyvät tekniset elementit sekä julkaisun myyvyys ja markkinointi. Markkinoinnin näkökulmasta tarkasteltiin ihmisen käyttäytymistä ja havainnointia eli sitä, kuinka ihminen huomioi tekstiä ja mainontaa. Markkinoinnin näkökulmasta tarkasteltiin myös kuluttajien käyttäytymistä ja ostopäätösten tekoa. Teknisestä näkökulmasta esitetään julkaisun teknisiä valintoja ja ominaisuuksia Opinnäytetyössä on kuvattu oppaan luomisprosessi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotos, opas uusille opiskelijoille - miellytti niin tekijää kuin toimeksiantajaa. Yhteenvetona voidaan todeta, että työn tuotoksena syntynyt opas vastasi sille asetettuihin odotuksiin.
Jatkokehitysidea olisi tehdä oppaan visuaalisesta houkuttelevuudesta ja sisällön tärkeydestä määrällinen tutkimus, joka olisi kohdistettu lukuvuoden 2015-2016 uusiin opiskelijoihin. Näiden vastausten pohjalta opasta voitaisiin kehittää paremmaksi tulevaisuutta ajatellen sekä saada arvokasta tietoa siitä, miten onnistuneeksi oppilaat kokivat käyttämänsä uuden oppaan. Myös visuaalisten ohjeiden laatimista Faculdade de Letras:lle olisi hyvä harkita, jotta voitaisiin helpottaa tulevaisuuden suunnittelu- ja luomisprosesseja erilaisille julkaisuille ja pitämään niiden ulkonäkö samankaltaisena.
Opinto-opas on luotu teoreettisiin näkökulmiin pohjautuen. Näkökulmia ovat julkaisun luomiseen liittyvät tekniset elementit sekä julkaisun myyvyys ja markkinointi. Markkinoinnin näkökulmasta tarkasteltiin ihmisen käyttäytymistä ja havainnointia eli sitä, kuinka ihminen huomioi tekstiä ja mainontaa. Markkinoinnin näkökulmasta tarkasteltiin myös kuluttajien käyttäytymistä ja ostopäätösten tekoa. Teknisestä näkökulmasta esitetään julkaisun teknisiä valintoja ja ominaisuuksia Opinnäytetyössä on kuvattu oppaan luomisprosessi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotos, opas uusille opiskelijoille - miellytti niin tekijää kuin toimeksiantajaa. Yhteenvetona voidaan todeta, että työn tuotoksena syntynyt opas vastasi sille asetettuihin odotuksiin.
Jatkokehitysidea olisi tehdä oppaan visuaalisesta houkuttelevuudesta ja sisällön tärkeydestä määrällinen tutkimus, joka olisi kohdistettu lukuvuoden 2015-2016 uusiin opiskelijoihin. Näiden vastausten pohjalta opasta voitaisiin kehittää paremmaksi tulevaisuutta ajatellen sekä saada arvokasta tietoa siitä, miten onnistuneeksi oppilaat kokivat käyttämänsä uuden oppaan. Myös visuaalisten ohjeiden laatimista Faculdade de Letras:lle olisi hyvä harkita, jotta voitaisiin helpottaa tulevaisuuden suunnittelu- ja luomisprosesseja erilaisille julkaisuille ja pitämään niiden ulkonäkö samankaltaisena.