Paljon palveluja käyttävien potilaiden yhtenäinen hoito Kemin terveyskeskuksessa
Liikamaa, Anne (2015)
Liikamaa, Anne
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219037
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen ja laadullisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kemin kaupungin sairaanhoitopalvelut. Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa paljon palveluja käyttävien potilaiden hoitamisesta hoitopolku ja työvälineinä omahoitolomake ja opas hoitajavastaanotolle. Tarkoituksena oli lisäksi kuvata paljon palveluja käyttävien potilaiden yhtenäisen hoidon nykytilaa ja sen kehittämistarpeita sekä työvälineiden soveltuvuutta yhtenäiseen hoitoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäistää paljon palveluja käyttävien potilaiden hoitoa.
Tutkimusten mukaan paljon palveluja käyttävät potilaat kuluttivat runsaasti terveyspalveluja ja heillä oli usein erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia, elämäntilanteiden kriisejä, somatisaatiota ja moniongelmaisuutta kuormittaen sosiaali- ja terveyspalveluja. Terveyspalveluiden runsas käyttö näkyi myös Kemin terveydenhuollon kustannuksissa. Opinnäytetyö avulla terveyspalveluja suunnattiin kohdentumaan paljon palveluja käyttävien potilaiden hoitoon.
Toiminnallisena opinnäytetyönä tuotettiin potilaan omahoitolomake ja käyttöopas hoitajille. Opinnäytetyön laadullisella aineistolla tuotettiin tietoa paljon palveluja käyttävien potilaiden yhtenäisen hoidon nykytilasta ja sen kehittämistarpeista. Lisäksi sillä arvioitiin uusien työvälineiden soveltuvuutta yhtenäisen hoidon toteuttamisessa. Laadullisen opinnäytetyön aineistonkeräysmenetelmänä oli haastattelu. Haastateltavat olivat Kemin kaupungin terveyskeskuksen pitkäaikaissairaita hoitavat hoitajat (n=4). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan paljon palveluja käyttävien potilaiden määrittely oli vaikeaa. Uuden toimintatavan myötä potilaiden yhtenäinen hoito oli laajentunut, mutta hoidon toteutumisessa kuvattiin puutteita ja esteitä. Harjoittelun lisääminen potilaiden kohtaamisessa, sisäisen ja ulkoisen yhteistyön kehittäminen, toimintatapojen kehittäminen, tiimityöskentelyn, yhteisen keskustelun ja vertaistuen kehittäminen koettiin tarpeellisena. Kehitetyt työvälineet koettiin monipuolisiksi ja niiden arvioitiin soveltuvan paljon palveluja käyttävien potilaiden hoitoon. Työvälineiden koettiin yhtenäistävän hoitajavastaanottoa. Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että paljon palveluja käyttävät potilaiden yhtenäinen hoito Kemin terveyskeskuksessa on kehittynyt lähtötilanteesta, mutta kehittämistä tarvitaan vielä hoidon yhtenäistämisessä ja kohdentamisessa. Opinnäytetyö luo edellytykset yhtenäiselle hoidolle ja sen kehittämiselle.
Tutkimusten mukaan paljon palveluja käyttävät potilaat kuluttivat runsaasti terveyspalveluja ja heillä oli usein erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia, elämäntilanteiden kriisejä, somatisaatiota ja moniongelmaisuutta kuormittaen sosiaali- ja terveyspalveluja. Terveyspalveluiden runsas käyttö näkyi myös Kemin terveydenhuollon kustannuksissa. Opinnäytetyö avulla terveyspalveluja suunnattiin kohdentumaan paljon palveluja käyttävien potilaiden hoitoon.
Toiminnallisena opinnäytetyönä tuotettiin potilaan omahoitolomake ja käyttöopas hoitajille. Opinnäytetyön laadullisella aineistolla tuotettiin tietoa paljon palveluja käyttävien potilaiden yhtenäisen hoidon nykytilasta ja sen kehittämistarpeista. Lisäksi sillä arvioitiin uusien työvälineiden soveltuvuutta yhtenäisen hoidon toteuttamisessa. Laadullisen opinnäytetyön aineistonkeräysmenetelmänä oli haastattelu. Haastateltavat olivat Kemin kaupungin terveyskeskuksen pitkäaikaissairaita hoitavat hoitajat (n=4). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan paljon palveluja käyttävien potilaiden määrittely oli vaikeaa. Uuden toimintatavan myötä potilaiden yhtenäinen hoito oli laajentunut, mutta hoidon toteutumisessa kuvattiin puutteita ja esteitä. Harjoittelun lisääminen potilaiden kohtaamisessa, sisäisen ja ulkoisen yhteistyön kehittäminen, toimintatapojen kehittäminen, tiimityöskentelyn, yhteisen keskustelun ja vertaistuen kehittäminen koettiin tarpeellisena. Kehitetyt työvälineet koettiin monipuolisiksi ja niiden arvioitiin soveltuvan paljon palveluja käyttävien potilaiden hoitoon. Työvälineiden koettiin yhtenäistävän hoitajavastaanottoa. Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että paljon palveluja käyttävät potilaiden yhtenäinen hoito Kemin terveyskeskuksessa on kehittynyt lähtötilanteesta, mutta kehittämistä tarvitaan vielä hoidon yhtenäistämisessä ja kohdentamisessa. Opinnäytetyö luo edellytykset yhtenäiselle hoidolle ja sen kehittämiselle.