Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma : Markkinointiviestintäsuunnitelma
Mikkonen, Maria (2015)
Mikkonen, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219035
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli luoda sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma yksityiselle toiminimen omistavalle helsinkiläiselle valokuvaajalle. Työn toimeksiantaja halusi markkinointiviestintäsuunnitelman antavan käytännöllisiä vinkkejä yrityksen markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Suunnitelman haluttiin vaativan vain vähän rahallisia resursseja, minkä vuoksi tavoitteena on ollut luoda markkinointiviestintäsuunnitelma sosiaalisen median maksuttomia palveluita hyödyntäen.
Työn tavoitteena on ollut luoda suunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja pystyy lisäämään näkyvyyttään sosiaalisen median kanavoissa sekä vahvistamaan omaa brändiään ja kasvattamaan tunnettuuttaan. Suunnitelman tarkoituksena on ollut antaa toimeksiantajalle ideoita siihen, kuinka se pystyy kasvattamaan sosiaalisen median työkalujen avulla omaa asiakaskuntaansa kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median käsitteistön avaamiseen ja markkinointiviestintäsuunnitelman luomiseen kolmen sosiaalisen median kanavan, Tumblrin, Instagramin ja Facebookin, avulla. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa lähestyttiin analysoimalla yrityksen nykytila muun muassa SWOT-analyysin avulla. Analyysissä on käyty läpi toimeksiantajan nykytila sosiaalisen median näkökulmasta.
Toimeksiantona laaditussa suunnitelmassa tärkeimmät kehitysideat olivat viestinnän säännöllisyys ja sen määrä sekä eri sosiaalisen median kanavien monipuolinen ja tehokas hyödyntäminen. Suunnitelmassa on annettu toimeksiantajalle erilaisia ohjeita siitä, kuinka sosiaalisen median eri kanavia voidaan linkittää toisiinsa sekä mitä asioita viestinnän sisällössä tulisi ottaa huomioon. Suunnitelman tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle työkalu siihen, kuinka se pystyy hyödyntämään sosiaalisen median eri kanavia optimoidakseen niistä saatavan hyödyn.
Työn tavoitteena on ollut luoda suunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja pystyy lisäämään näkyvyyttään sosiaalisen median kanavoissa sekä vahvistamaan omaa brändiään ja kasvattamaan tunnettuuttaan. Suunnitelman tarkoituksena on ollut antaa toimeksiantajalle ideoita siihen, kuinka se pystyy kasvattamaan sosiaalisen median työkalujen avulla omaa asiakaskuntaansa kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median käsitteistön avaamiseen ja markkinointiviestintäsuunnitelman luomiseen kolmen sosiaalisen median kanavan, Tumblrin, Instagramin ja Facebookin, avulla. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa lähestyttiin analysoimalla yrityksen nykytila muun muassa SWOT-analyysin avulla. Analyysissä on käyty läpi toimeksiantajan nykytila sosiaalisen median näkökulmasta.
Toimeksiantona laaditussa suunnitelmassa tärkeimmät kehitysideat olivat viestinnän säännöllisyys ja sen määrä sekä eri sosiaalisen median kanavien monipuolinen ja tehokas hyödyntäminen. Suunnitelmassa on annettu toimeksiantajalle erilaisia ohjeita siitä, kuinka sosiaalisen median eri kanavia voidaan linkittää toisiinsa sekä mitä asioita viestinnän sisällössä tulisi ottaa huomioon. Suunnitelman tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle työkalu siihen, kuinka se pystyy hyödyntämään sosiaalisen median eri kanavia optimoidakseen niistä saatavan hyödyn.