Tampereen ammattikorkeakoulun englanninkielisten koulutusten hakijakokemus
Harsia, Tuulikki (2015)
Harsia, Tuulikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK). Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia englanninkielisiin koulutuksiin hakeneiden hakijoiden kokemuksia hakuprosessista, löytää mahdolliset epäkohdat ja pohtia niille kehitysehdotuksia. Opinnäytetyö on osa isompaa hanketta, jonka tavoitteena on opiskelijakokemuksen parantaminen Tampereen ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineiston keräämistä varten tehtiin kysely. Kysely lähetettiin kaikille kevään 2015 yhteishaussa Tampereen ammattikorkeakoulun englanninkielisiin koulutuksiin ensisijaisesti hakeneille hakijoille, joita oli yhteensä 653. Vastauksia saatiin yhteensä 187. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajien syitä hakeutua Tampereen ammattikorkeakouluun, heidän mielikuviaan TAMKista, tiedonhankintakanavia, hakijapalveluiden toimintaa ja sosiaalisen median käyttöä.
Kyselyn perusteella saatiin selville hakemiseen vaikuttaneet syyt, hakijoille tärkeimmät tiedonhakukanavat ja palautetta eri toimintojen kuten verkkosivujen, sosiaalisen median ja TAMKin hakijapalveluiden toiminnasta. Vastaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä, ja 39 % vastaajista suosittelisi Tampereen ammattikorkeakoulua ystävilleen ja tuttavilleen. Tutkimuksen pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia hakijoiden kokemusten ja haku-markkinoinnin parantamiseksi. Kehitysehdotukset koskivat pääasiassa TAMKin verkko-sivujen selkeyttämistä hakijaystävällisemmiksi, sosiaalisen median hyödyntämistä haku-markkinoinnissa yhä enemmän sekä hakijapalveluiden asiakaspalvelun kehittämistä.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineiston keräämistä varten tehtiin kysely. Kysely lähetettiin kaikille kevään 2015 yhteishaussa Tampereen ammattikorkeakoulun englanninkielisiin koulutuksiin ensisijaisesti hakeneille hakijoille, joita oli yhteensä 653. Vastauksia saatiin yhteensä 187. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajien syitä hakeutua Tampereen ammattikorkeakouluun, heidän mielikuviaan TAMKista, tiedonhankintakanavia, hakijapalveluiden toimintaa ja sosiaalisen median käyttöä.
Kyselyn perusteella saatiin selville hakemiseen vaikuttaneet syyt, hakijoille tärkeimmät tiedonhakukanavat ja palautetta eri toimintojen kuten verkkosivujen, sosiaalisen median ja TAMKin hakijapalveluiden toiminnasta. Vastaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä, ja 39 % vastaajista suosittelisi Tampereen ammattikorkeakoulua ystävilleen ja tuttavilleen. Tutkimuksen pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia hakijoiden kokemusten ja haku-markkinoinnin parantamiseksi. Kehitysehdotukset koskivat pääasiassa TAMKin verkko-sivujen selkeyttämistä hakijaystävällisemmiksi, sosiaalisen median hyödyntämistä haku-markkinoinnissa yhä enemmän sekä hakijapalveluiden asiakaspalvelun kehittämistä.