Uudelleenmyyntikampanja
Arbelius, Päivi (2015)
Arbelius, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointikampanja kohdeyrityksen tarpeisiin. Kohdeyritys oli 3 Step IT Oy, joka on päätelaitteiden ja muun käyttöomaisuuden hankintaan, ylläpitoon ja uusimiseen erikoistunut palveluyritys. Uudelleenmyyntikampanja suunnattiin leasinghankinnat kohdeyrityksen kautta lopettaneisiin asiakkaisiin. Kampanjan tavoitteena oli saada hankinnat lopettaneita asiakkaita aloittamaan hankinnat uudelleen kohdeyrityksen kautta.
Työn toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö. Kohdeasiakkailla oli kampanjan toteutushetkellä vielä leasing laitteiden sopimuksia voimassa 3 Step IT:n kautta. Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa ja segmentointia, joita käytettiin apuna kohderyhmän rajauksessa. Markkinointikirjeen suunnittelun tukena on käytetty teoriaa markkinointiviestin suunnittelusta ja asiakassuhdemarkkinoinnista.
Markkinointikampanjaan kuului myös kampanjasivusto, jonka luomisen tueksi käytettiin teoriaa visuaalisesta markkinoinnista. Integroitu markkinointiviestintä nostettiin myös työssä keskeiseksi osaksi markkinointia. Kohdeyrityksen markkinointitiimi sekä myyntitiimi olivat osaltaan mukana toteutuksessa ja sitoutuneita kampanjaan.
Uudelleenmyyntikampanja toteutettiin suunnitellussa aikataulussa. Kampanja koettiin kohdeyrityksessä hyödylliseksi. Lisäksi kohdeyrityksessä toivottiin lisää samankaltaisia markkinointikampanjoita. Kampanjan tuloksena saatiin tavoitteen mukaisesti hankittua takaisin kohdeyrityksen menettämiä asiakkaita. Osa kampanjan tiimoilta syntyneistä tapaamisista ja neuvotteluista oli vielä kesken tulosten mittaushetkellä.
Johtopäätöksenä todettiin kampanjan olleen hyödyllinen. Integroidun markkinoinnin todettiin tehostavan markkinointia ja pienentävän markkinointiin tarvittavien resurssien määrää. Kohdeyrityksen suositellaan jatkossakin tekevän vastaavia kampanjoita. Jatkossa kohdeyrityksen on hyvä miettiä markkinointikampanjaa apukeinona myös uusasiakashankintaan.
Työn toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö. Kohdeasiakkailla oli kampanjan toteutushetkellä vielä leasing laitteiden sopimuksia voimassa 3 Step IT:n kautta. Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa ja segmentointia, joita käytettiin apuna kohderyhmän rajauksessa. Markkinointikirjeen suunnittelun tukena on käytetty teoriaa markkinointiviestin suunnittelusta ja asiakassuhdemarkkinoinnista.
Markkinointikampanjaan kuului myös kampanjasivusto, jonka luomisen tueksi käytettiin teoriaa visuaalisesta markkinoinnista. Integroitu markkinointiviestintä nostettiin myös työssä keskeiseksi osaksi markkinointia. Kohdeyrityksen markkinointitiimi sekä myyntitiimi olivat osaltaan mukana toteutuksessa ja sitoutuneita kampanjaan.
Uudelleenmyyntikampanja toteutettiin suunnitellussa aikataulussa. Kampanja koettiin kohdeyrityksessä hyödylliseksi. Lisäksi kohdeyrityksessä toivottiin lisää samankaltaisia markkinointikampanjoita. Kampanjan tuloksena saatiin tavoitteen mukaisesti hankittua takaisin kohdeyrityksen menettämiä asiakkaita. Osa kampanjan tiimoilta syntyneistä tapaamisista ja neuvotteluista oli vielä kesken tulosten mittaushetkellä.
Johtopäätöksenä todettiin kampanjan olleen hyödyllinen. Integroidun markkinoinnin todettiin tehostavan markkinointia ja pienentävän markkinointiin tarvittavien resurssien määrää. Kohdeyrityksen suositellaan jatkossakin tekevän vastaavia kampanjoita. Jatkossa kohdeyrityksen on hyvä miettiä markkinointikampanjaa apukeinona myös uusasiakashankintaan.