TV- ja radiomainonta Venäjän Pietarissa
Kurkinen, Jana (2015)
Kurkinen, Jana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on mainonta venäläiselle kohderyhmälle ja siinä pureudutaan erityisesti TV- ja radiomainontaan Pietarin alueella. Venäläiset ovat haasteellinen kohderyhmä markkinoinnin kannalta, koska he elävät erilaisessa ympäristössä, heillä on erilaiset arvot ja asenteet, erilainen luonne sekä erilainen kieli. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä suomalaisyrityksen on otettava huomioon aikoessaan mainostaa venäläiselle kohderyhmälle ja millainen on venäläisiä puhutteleva TV- ja radiomainos.
Opinnäytetyössä käsitellään ensin Venäjän ja Pietarin markkina- ja taloustilannetta yleisesti ja sen jälkeen tarkastellaan lyhyesti venäläisen mainoskulttuurin historiaa sekä Venäjän mediakenttää. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan ainoastaan TV- ja radiomainontaa, ja seuraavaksi siinä käydään läpi kampanjan onnistumisen kannalta olennaiset vaiheet. Kahdessa viimeisessä luvussa perehdytään venäläisten yleisiin luonteenpiirteisiin, ostotottumuksiin, arvoihin sekä selvitetään millainen on venäläisiä puhuttelevan mainonnan tuotantoprosessi.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty laadukkaita suomen- ja venäjänkielisiä tilastollisia tutkimuksia, aihetta käsittelevää kirjallisuutta, verkkoartikkeleita sekä internetsivuja. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu asiantuntijahaastatteluista, joista haluttiin poimia tarkempia yksityiskohtia venäjänkielisen mainonnan tuotantoon liittyen. Tietolähteistä ja haastatteluista saatua tietoa verrattiin toisiinsa ja pyrittiin löytämään keskeiset yhtäläisyydet sekä mahdollisia eroavaisuuksia.
Venäjälle markkinoijan on huomioitava ainakin markkinoiden koko, erilaiset lomakaudet sekä venäläisen kohderyhmän erityispiirteet. Venäläisten erilaiset arvot, ostotottumukset sekä luonteenpiirteet asettavat erilaisia vaatimuksia myös mainonnan tuotannolle.
Venäjänkieliset TV- ja radiomainokset ovat värikkäitä, äänekkäitä, leikkaustyyliltään nopea-tempoisia ja yllättäviä. Näissä käytetään voimakkaasti tunteisiin vetoavia tehokeinoja, kuten rakkautta, pelkoa, seksuaalisuutta yms. Mainoskieli on hyökkäävämpi ja mainossanoma rakentuu usein konkreettisesta erikoistarjouksesta tai myyntikampanjasta. Tämä johtuu asiantuntijoiden mukaan venäläisten luonteenpiirteistä, asuinympäristön meluisuudesta ja mainoskulttuurin historiasta.
Opinnäytetyössä käsitellään ensin Venäjän ja Pietarin markkina- ja taloustilannetta yleisesti ja sen jälkeen tarkastellaan lyhyesti venäläisen mainoskulttuurin historiaa sekä Venäjän mediakenttää. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan ainoastaan TV- ja radiomainontaa, ja seuraavaksi siinä käydään läpi kampanjan onnistumisen kannalta olennaiset vaiheet. Kahdessa viimeisessä luvussa perehdytään venäläisten yleisiin luonteenpiirteisiin, ostotottumuksiin, arvoihin sekä selvitetään millainen on venäläisiä puhuttelevan mainonnan tuotantoprosessi.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty laadukkaita suomen- ja venäjänkielisiä tilastollisia tutkimuksia, aihetta käsittelevää kirjallisuutta, verkkoartikkeleita sekä internetsivuja. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu asiantuntijahaastatteluista, joista haluttiin poimia tarkempia yksityiskohtia venäjänkielisen mainonnan tuotantoon liittyen. Tietolähteistä ja haastatteluista saatua tietoa verrattiin toisiinsa ja pyrittiin löytämään keskeiset yhtäläisyydet sekä mahdollisia eroavaisuuksia.
Venäjälle markkinoijan on huomioitava ainakin markkinoiden koko, erilaiset lomakaudet sekä venäläisen kohderyhmän erityispiirteet. Venäläisten erilaiset arvot, ostotottumukset sekä luonteenpiirteet asettavat erilaisia vaatimuksia myös mainonnan tuotannolle.
Venäjänkieliset TV- ja radiomainokset ovat värikkäitä, äänekkäitä, leikkaustyyliltään nopea-tempoisia ja yllättäviä. Näissä käytetään voimakkaasti tunteisiin vetoavia tehokeinoja, kuten rakkautta, pelkoa, seksuaalisuutta yms. Mainoskieli on hyökkäävämpi ja mainossanoma rakentuu usein konkreettisesta erikoistarjouksesta tai myyntikampanjasta. Tämä johtuu asiantuntijoiden mukaan venäläisten luonteenpiirteistä, asuinympäristön meluisuudesta ja mainoskulttuurin historiasta.