Arvonlisävero kirjanpidossa : opas tilitoimiston harjoittelijalle
Tuominen, Helena (2015)
Tuominen, Helena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä tilitoimiston harjoittelijalle opas arvonlisäveron käsittelystä kirjanpidossa. Työn toimeksiantaja oli tamperelainen Tili- ja Isännöintikeskus T.I.K. Oy, joka palkkaa vuosittain useita opiskelijoita harjoittelijoiksi. Työn tavoitteena oli oppaan avulla tehostaa harjoittelijoiden kirjanpidon perehdytystä arvonlisäverotuksen aiheiden osalta. Itseopiskelua helpottava opas pyrkii tehostamaan muuten paljolti henkilökohtaisesta opastuksesta riippuvaista kirjanpidon perehdytystä. Lisäksi opas helpottaa harjoittelijan aktiivista osallistumista omaan työssäoppimiseen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Oppaassa käsitellyt aiheet valittiin Tili- ja Isännöintikeskuksessa toteutetun havainnoinnin, yrityksen harjoittelijalle laaditun kyselyn sekä kirjallisuus- ja internetlähteiden avulla. Oppaan sisältö suunniteltiin ja rajattiin harjoittelijoiden tietotaso ja työtehtävät huomioiden. Opas käsittelee yhtätoista arvonlisäverotuksen eri aihetta selventäviä kuvia ja esimerkkejä apuna käyttäen. Käsiteltävät aiheet valittiin siten, että harjoittelijalle muodostuisi selkeä kokonaiskäsitys yrityksen arvonlisäverotuksen pääperiaatteista. Lisäksi oppaaseen valittiin aiheita, jotka olivat harjoittelijoille vieraampia, mutta harjoittelussa tehtävien kirjanpitojen kannalta olennaisia.
Valmis opas lähetettiin yrityksen nykyiselle harjoittelijalle arvioitavaksi. Opas oli saatujen kommenttien mukaan selkeä ja harjoittelijan kannalta käyttökelpoinen. Oppaan käyttöä uuden harjoittelijan perehdytyksessä ei vielä päästy testaamaan, joten työn tavoitteena ollutta perehdyttämisprosessin tehostamista ei vielä voitu arvioida. Oppaan käyttö tulevaisuudessa osana harjoittelijoiden perehdytysprosessia osoittaa, onko materiaalista harjoittelijan kannalta sellaista hyötyä, että samankaltaista itseopiskelua tukevaa materiaalia voitaisiin koota myös muista kirjanpitoon liittyvistä aiheista. Tärkeää on kuitenkin edelleen säilyttää perehdyttämisen vuorovaikutteisuus ja mahdollisuuksien mukaan tukea oppimista itseopiskelun keinoin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Oppaassa käsitellyt aiheet valittiin Tili- ja Isännöintikeskuksessa toteutetun havainnoinnin, yrityksen harjoittelijalle laaditun kyselyn sekä kirjallisuus- ja internetlähteiden avulla. Oppaan sisältö suunniteltiin ja rajattiin harjoittelijoiden tietotaso ja työtehtävät huomioiden. Opas käsittelee yhtätoista arvonlisäverotuksen eri aihetta selventäviä kuvia ja esimerkkejä apuna käyttäen. Käsiteltävät aiheet valittiin siten, että harjoittelijalle muodostuisi selkeä kokonaiskäsitys yrityksen arvonlisäverotuksen pääperiaatteista. Lisäksi oppaaseen valittiin aiheita, jotka olivat harjoittelijoille vieraampia, mutta harjoittelussa tehtävien kirjanpitojen kannalta olennaisia.
Valmis opas lähetettiin yrityksen nykyiselle harjoittelijalle arvioitavaksi. Opas oli saatujen kommenttien mukaan selkeä ja harjoittelijan kannalta käyttökelpoinen. Oppaan käyttöä uuden harjoittelijan perehdytyksessä ei vielä päästy testaamaan, joten työn tavoitteena ollutta perehdyttämisprosessin tehostamista ei vielä voitu arvioida. Oppaan käyttö tulevaisuudessa osana harjoittelijoiden perehdytysprosessia osoittaa, onko materiaalista harjoittelijan kannalta sellaista hyötyä, että samankaltaista itseopiskelua tukevaa materiaalia voitaisiin koota myös muista kirjanpitoon liittyvistä aiheista. Tärkeää on kuitenkin edelleen säilyttää perehdyttämisen vuorovaikutteisuus ja mahdollisuuksien mukaan tukea oppimista itseopiskelun keinoin.