Asiakastyytyväisyystutkimus Sairilan Ratsastajat Ry:lle
Kainulainen, Essi (2015)
Kainulainen, Essi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218937
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mikkeliläisen ratsastusseuran Sairilan Ratsastajat Ry:n jäsenten kokemaa asiakastyytyväisyyttä, jota tutkitaan asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla. Lisäksi tarkoitus on tulosten pohjalta kehittää mahdollisia kehitysideoita. Sain tämän aiheeksi työlleni toimeksiantona suoraan Sairilan Ratsastajat Ry:ltä, sillä seura halusi selvittää nykyisen asiakastyytyväisyyden tilan meneillään olevan kehitysuudistuksen vuoksi.
Opinnäytetyön tavoite on saada mahdollisimman paljon tietoa Sairilan Ratsastajat Ry:n nykyisestä asiakastyytyväisyyden tilasta. Lisäksi saatujen tulosten perusteella on tarkoitus luoda kehitysehdotuksia. Tutkimusongelmana on selvittää asiakastyytyväisyyttä sekä sitä, miten seuran toimintaa voitaisiin kehittää jäsenten toiveiden pohjalta.
Tämän työn teoriaosuus koostuu asiakastyytyväisyydestä sekä nonprofit-organisaatioista. Teoriassa luodaan pohjaa tutkimusosuudelle selvittämällä muun muassa, mitä asiakastyytyväisyys on ja miten se voidaan saavuttaa sekä käsittelemällä nonprofit-organisaatioiden toimintaa ja eritysominaisuuksia.
Itse tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä Webropol-ohjelmaa. Sähköinen verkkokysely jäsenille toteutettiin 3.4.2015–24.4.2015 välisenä aikana ja vastauksia siihen saatiin yhteensä 76 kappaletta. Lopuksi tulokset analysoitiin hyödyntäen SPSS-ohjelmaa.
Tehty tutkimus antoi ymmärtää, että seuran jäsenet olivat pääosin tyytyväisiä seuraansa. Toiminta koettiin kohtuullisen mielenkiintoiseksi ja seuraan kuulumisen katsottiin olevan hyödyllistä. Lisäksi tulokset antoivat positiivista tietoa jäsenten halukkuudesta toimia seuran hyväksi. Kyselyyn vastanneiden määrä oli kuitenkin suhteellisen pieni, mikä on otettava huomioon tuloksia tulkitessa. Saatuja tutkimustuloksia ei siis voida kyseenalaistamatta yleistää.
Opinnäytetyön tavoite on saada mahdollisimman paljon tietoa Sairilan Ratsastajat Ry:n nykyisestä asiakastyytyväisyyden tilasta. Lisäksi saatujen tulosten perusteella on tarkoitus luoda kehitysehdotuksia. Tutkimusongelmana on selvittää asiakastyytyväisyyttä sekä sitä, miten seuran toimintaa voitaisiin kehittää jäsenten toiveiden pohjalta.
Tämän työn teoriaosuus koostuu asiakastyytyväisyydestä sekä nonprofit-organisaatioista. Teoriassa luodaan pohjaa tutkimusosuudelle selvittämällä muun muassa, mitä asiakastyytyväisyys on ja miten se voidaan saavuttaa sekä käsittelemällä nonprofit-organisaatioiden toimintaa ja eritysominaisuuksia.
Itse tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä Webropol-ohjelmaa. Sähköinen verkkokysely jäsenille toteutettiin 3.4.2015–24.4.2015 välisenä aikana ja vastauksia siihen saatiin yhteensä 76 kappaletta. Lopuksi tulokset analysoitiin hyödyntäen SPSS-ohjelmaa.
Tehty tutkimus antoi ymmärtää, että seuran jäsenet olivat pääosin tyytyväisiä seuraansa. Toiminta koettiin kohtuullisen mielenkiintoiseksi ja seuraan kuulumisen katsottiin olevan hyödyllistä. Lisäksi tulokset antoivat positiivista tietoa jäsenten halukkuudesta toimia seuran hyväksi. Kyselyyn vastanneiden määrä oli kuitenkin suhteellisen pieni, mikä on otettava huomioon tuloksia tulkitessa. Saatuja tutkimustuloksia ei siis voida kyseenalaistamatta yleistää.