IT-projektin menestyksen avaintekijät
Blumenthal, Sebastian (2015)
Blumenthal, Sebastian
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218901
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sitä, mitä IT-projektit pitävät sisällään eli mistä niiden hinnat muodostuvat ja miten asiakkaat kokevat projektien arvon. Aihetta tutkittiin projektin vaiheiden sekä projektien menestystekijöiden kautta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Provianet Oy:lle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa mihin projekteissa kannattaa panostaa ja miten asiakkaat kokevat projektit menestystekijöineen. Tavoitteena on saada lisättyä yritysten ymmärrystä siitä mikä IT-projekteissa maksaa. Toimeksiantaja voikin käyttää opinnäytetyötä hyväksi tilanteissa, joissa yritys ei ymmärrä miksi projektit tehdään tietyllä tavalla.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kolmen teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistuivat yksi Provianet Oy:n asiakas ja kaksi ulkopuolista yritystä. Haastattelujen tuloksia analysoidaan opinnäytetyön alkupuolen teoriaosuuden pohjalta. Teoriaosuudessa käydään läpi sitä, mistä IT-projektit ja niiden hinnoittelu muodostuvat. Haastatteluissa käydään läpi se, miten yritykset ovat kokeneet projektien menestystekijät ja mitä ne pitävät tärkeänä projektien onnistumisen suhteen.
Tutkimustulos oli IT-alan näkökulmasta lupaava, sillä täysin tyrmääviä reaktioita ei tullut lainkaan kun puhuttiin projektien vaiheista ja menestystekijöistä. Tärkeimpänä tekijänä nähtiin projektiryhmä ja siihen liittyvä ajankäyttö. Projektin vaiheista vaatimusmäärittelyä pidettiin merkittävämpänä. Haastateltujen yritysten tietämys aiheesta tuntui hieman jopa kasvaneen haastattelun edetessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa mihin projekteissa kannattaa panostaa ja miten asiakkaat kokevat projektit menestystekijöineen. Tavoitteena on saada lisättyä yritysten ymmärrystä siitä mikä IT-projekteissa maksaa. Toimeksiantaja voikin käyttää opinnäytetyötä hyväksi tilanteissa, joissa yritys ei ymmärrä miksi projektit tehdään tietyllä tavalla.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kolmen teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistuivat yksi Provianet Oy:n asiakas ja kaksi ulkopuolista yritystä. Haastattelujen tuloksia analysoidaan opinnäytetyön alkupuolen teoriaosuuden pohjalta. Teoriaosuudessa käydään läpi sitä, mistä IT-projektit ja niiden hinnoittelu muodostuvat. Haastatteluissa käydään läpi se, miten yritykset ovat kokeneet projektien menestystekijät ja mitä ne pitävät tärkeänä projektien onnistumisen suhteen.
Tutkimustulos oli IT-alan näkökulmasta lupaava, sillä täysin tyrmääviä reaktioita ei tullut lainkaan kun puhuttiin projektien vaiheista ja menestystekijöistä. Tärkeimpänä tekijänä nähtiin projektiryhmä ja siihen liittyvä ajankäyttö. Projektin vaiheista vaatimusmäärittelyä pidettiin merkittävämpänä. Haastateltujen yritysten tietämys aiheesta tuntui hieman jopa kasvaneen haastattelun edetessä.