Pelidemo
Happonen, Lauri (2015)
Happonen, Lauri
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218900
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tarkoitus tehdä pelidemo, jolla kokeillaan millä tavoin pelillistämistä voisi käyttää opiskelussa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö ja ohjaajana toimii lehtori Pekka Ojala.
Tietoperusta opinnäytetyölle alkaa kertomalla lyhyesti mitä opintojen motivointi pelin kautta on, minkä jälkeen käsitellään aiheeseen liittyviä käsitteitä. Nämä käsitteet ovat edutainment ja pelillistäminen (Gamification). Tämän jälkeen käydään lyhyt katsaus käsitteisiin pelikehitys ja videopeli.
Kehitystyössä tehdään toimeksiantajan toiveiden ja ehdotusten mukainen pelidemo. Pelin ajatus on että opiskelijoiden suoritettua opintojaksolla vaaditun tehtävän, oppilas saa yhden salasanan jolla pääsee etenemään pelissä. Opinnäytetyön aikana tehdyssä pelidemossa ollaan sokkelossa, jossa edetään syöttämällä oviin salasanoja. Osoittautui kuitenkin että on olemassa pelejä, joita voisi käyttää motivoimaan opiskelijoita.
Tietoperusta opinnäytetyölle alkaa kertomalla lyhyesti mitä opintojen motivointi pelin kautta on, minkä jälkeen käsitellään aiheeseen liittyviä käsitteitä. Nämä käsitteet ovat edutainment ja pelillistäminen (Gamification). Tämän jälkeen käydään lyhyt katsaus käsitteisiin pelikehitys ja videopeli.
Kehitystyössä tehdään toimeksiantajan toiveiden ja ehdotusten mukainen pelidemo. Pelin ajatus on että opiskelijoiden suoritettua opintojaksolla vaaditun tehtävän, oppilas saa yhden salasanan jolla pääsee etenemään pelissä. Opinnäytetyön aikana tehdyssä pelidemossa ollaan sokkelossa, jossa edetään syöttämällä oviin salasanoja. Osoittautui kuitenkin että on olemassa pelejä, joita voisi käyttää motivoimaan opiskelijoita.