Kaakkurin alueen päiväkotien työntekijöiden kokemuksia Majakka-mallin käytöstä
Haapakoski, Mari; Kemppainen, Tanja; Hämeenniemi, Veera (2015)
Haapakoski, Mari
Kemppainen, Tanja
Hämeenniemi, Veera
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218884
Tiivistelmä
Majakka-malli on päiväkodin työntekijöitä varten kehitetty prosessikuvaus Kaakkurin alueen päiväkotien ja hyvinvointineuvolan yhteistyöstä. Se on toimintamalli, joka ohjaa miten tulee toimia kun huoli lapsesta herää päiväkodissa. Majakka-malli korostaa perheen varhaista tukemista tavoitteenaan lapsen ja perheen hyvinvoinnin edistäminen.
Tutkimuksen tarkoitus on kuvailla Kaakkurin alueen päiväkotien työntekijöiden kokemuksia Majakka-mallin käytöstä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Majakka-mallin kehittämisessä.
Tietoperustassa käsitellään lapsiperheiden palveluja, varhaista tukea, moniammatillista yhteistyötä ja kasvatuskumppanuutta sekä Majakka-mallia. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja siinä vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin 1. Millaisia kokemuksia Kaakkurin alueen päivä-kotien työntekijöillä on Majakka-mallin käytöstä ja 2. Millaisia Majakka-mallin käyttöön liittyviä kehittämisideoita päiväkotien työntekijöillä on. Aineisto kerättiin kolmella teemahaastattelulla Kaakkurin päiväkotien työntekijöiltä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten mukaan Majakka-malli selkeyttää prosessin etenemistä huolen herätessä päi-väkodissa. Majakka-mallin koettiin tukevan moniammatillista yhteistyötä päiväkodin ja hyvinvoin-tineuvolan välillä, jolla voidaan ennaltaehkäistä lasten ja perheiden ongelmia. Yhteistyö toimijoiden välillä koettiin tiivistyneeksi, mutta silti toivottaisiin vielä enemmän yhteistyötä, varsinkin hyvinvointineuvolan puolelta.
Hyvinvointineuvolalla ja päiväkodilla on yhteinen tavoite: hyvinvoiva lapsi ja perhe, johon lapsiperheiden varhaisella tukemisella päästään. Majakka-mallin mukaisella prosessilla pyritään samaan tavoitteeseen. Aineistosta voidaan päätellä, että Majakka-malli on tehty tarpeeseen ja siitä on hyötyä, mutta käytännön toteutuksessa on myös jonkun verran kehitettävää. Työntekijät, toivovat vielä enemmän mahdollisuuksia arjen yhteistyöhön. Yksi työntekijöiden kehittämisidea on, että hyvinvointineuvolan työntekijät voisivat esimerkiksi mennä päiväkotiin havainnoimaan lasta hänen arkisessa ympäristössään.
Tutkimuksen tarkoitus on kuvailla Kaakkurin alueen päiväkotien työntekijöiden kokemuksia Majakka-mallin käytöstä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Majakka-mallin kehittämisessä.
Tietoperustassa käsitellään lapsiperheiden palveluja, varhaista tukea, moniammatillista yhteistyötä ja kasvatuskumppanuutta sekä Majakka-mallia. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja siinä vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin 1. Millaisia kokemuksia Kaakkurin alueen päivä-kotien työntekijöillä on Majakka-mallin käytöstä ja 2. Millaisia Majakka-mallin käyttöön liittyviä kehittämisideoita päiväkotien työntekijöillä on. Aineisto kerättiin kolmella teemahaastattelulla Kaakkurin päiväkotien työntekijöiltä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten mukaan Majakka-malli selkeyttää prosessin etenemistä huolen herätessä päi-väkodissa. Majakka-mallin koettiin tukevan moniammatillista yhteistyötä päiväkodin ja hyvinvoin-tineuvolan välillä, jolla voidaan ennaltaehkäistä lasten ja perheiden ongelmia. Yhteistyö toimijoiden välillä koettiin tiivistyneeksi, mutta silti toivottaisiin vielä enemmän yhteistyötä, varsinkin hyvinvointineuvolan puolelta.
Hyvinvointineuvolalla ja päiväkodilla on yhteinen tavoite: hyvinvoiva lapsi ja perhe, johon lapsiperheiden varhaisella tukemisella päästään. Majakka-mallin mukaisella prosessilla pyritään samaan tavoitteeseen. Aineistosta voidaan päätellä, että Majakka-malli on tehty tarpeeseen ja siitä on hyötyä, mutta käytännön toteutuksessa on myös jonkun verran kehitettävää. Työntekijät, toivovat vielä enemmän mahdollisuuksia arjen yhteistyöhön. Yksi työntekijöiden kehittämisidea on, että hyvinvointineuvolan työntekijät voisivat esimerkiksi mennä päiväkotiin havainnoimaan lasta hänen arkisessa ympäristössään.