Ravintola Junnun palvelukonseptin kehittäminen
Kuusela, Heli (2015)
Kuusela, Heli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on palvelujen kehittäminen. Työ toteutetaan Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa, Kotkassa, sijaitsevalle opiskelijaravintola Junnulle. Palvelukonseptia kehitetään palvelukyselyn avulla, joka on kohdistettu Metsolan kampuksen opiskelijoille ja henkilökunnalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä palveluita ravintolan asiakkaat toivovat ravintolan toimintaan. Selvityksen avulla ravintola Junnulle pohdittiin kehitysideoita, jotta ravintola vastaisi kohderyhmänsä vaatimia palveluita. Tutkimusongelmana oli tutkia, miten opiskelijoita saataisiin asioimaan enemmän ravintolassa. Lisäksi palvelukonseptia pyritään kehittämään niin, että ravintola Junnulle saadaan lisää asiakkaita, näkyvyyttä sekä yhteistyötä opiskelijoiden kanssa.
Työn teoriaosuus koostuu palvelusta ja konseptoinnista. Luvuissa käsitellään muun muassa palvelun määritelmää, palvelun hyötyjä ja arvoja asiakkaille, palvelun laatua, laajennettua palvelutarjoomaa, palvelumuotoilua sekä asiakkaan palvelutarpeita. Konseptointiin liittyvässä teoriaosuudessa esitellään palvelun konseptointia, palvelun saatavuutta, käyttäjälähtöisyyttä, asiakaskokemusta sekä asiakasyhteistyötä ja asiakkaan osallistamista.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä verkkokyselynä. Kysely toteutettiin keväällä 2015 ja uusintana syksyllä 2015. Vastauksia saatiin yhteensä 173 kappaletta. Tuloksien tallentamisessa ja analysoinnissa apuvälineenä käytettiin Webropol-ohjelmaa.
Tutkimuksen perusteella nousi esille, että ravintola Junnun asiakkaat eivät ole täysin tyytyväisiä ravintolan viihtyvyyteen, tunnelmaan sekä palvelun vaihtelevaan laatuun. Kehittämiskohteisiin on opinnäytetyössä ehdotettu ratkaisuja ravintolan ympäristöä ja resursseja huomioon ottaen. Kehitysehdotukset liittyvät pääosin viihtyvyyteen, palvelun saatavuuteen, tiedotukseen ja yhteistyöhön. Näitä voidaan kehittää muun muassa sisustuksella, uusia teknologioita hyödyntämällä sekä sujuvalla kommunikaatiolla puolin ja toisin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä palveluita ravintolan asiakkaat toivovat ravintolan toimintaan. Selvityksen avulla ravintola Junnulle pohdittiin kehitysideoita, jotta ravintola vastaisi kohderyhmänsä vaatimia palveluita. Tutkimusongelmana oli tutkia, miten opiskelijoita saataisiin asioimaan enemmän ravintolassa. Lisäksi palvelukonseptia pyritään kehittämään niin, että ravintola Junnulle saadaan lisää asiakkaita, näkyvyyttä sekä yhteistyötä opiskelijoiden kanssa.
Työn teoriaosuus koostuu palvelusta ja konseptoinnista. Luvuissa käsitellään muun muassa palvelun määritelmää, palvelun hyötyjä ja arvoja asiakkaille, palvelun laatua, laajennettua palvelutarjoomaa, palvelumuotoilua sekä asiakkaan palvelutarpeita. Konseptointiin liittyvässä teoriaosuudessa esitellään palvelun konseptointia, palvelun saatavuutta, käyttäjälähtöisyyttä, asiakaskokemusta sekä asiakasyhteistyötä ja asiakkaan osallistamista.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä verkkokyselynä. Kysely toteutettiin keväällä 2015 ja uusintana syksyllä 2015. Vastauksia saatiin yhteensä 173 kappaletta. Tuloksien tallentamisessa ja analysoinnissa apuvälineenä käytettiin Webropol-ohjelmaa.
Tutkimuksen perusteella nousi esille, että ravintola Junnun asiakkaat eivät ole täysin tyytyväisiä ravintolan viihtyvyyteen, tunnelmaan sekä palvelun vaihtelevaan laatuun. Kehittämiskohteisiin on opinnäytetyössä ehdotettu ratkaisuja ravintolan ympäristöä ja resursseja huomioon ottaen. Kehitysehdotukset liittyvät pääosin viihtyvyyteen, palvelun saatavuuteen, tiedotukseen ja yhteistyöhön. Näitä voidaan kehittää muun muassa sisustuksella, uusia teknologioita hyödyntämällä sekä sujuvalla kommunikaatiolla puolin ja toisin.