Asumisyksikkö Kilpolan asiakasprosessin vaikuttavuuden arviointi
Saukkonen, Heidi (2015)
Saukkonen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218849
Tiivistelmä
Asumisyksikkö Kilpola on Pääkaupungin turvakoti ry:n yksi neljästä toimintamuodosta. Asumisyksikkö Kilpola on tuetun asumisen yksikkö perheille sekä yksinäisille asiakkaille, jotka tarvitsevat tukea väkivaltaisesta suhteesta irrottautumiseen. Toiminnan päämääränä on auttaa selviytymään jo koetusta väkivallasta, tukea asiakkaan irrottautumista väkivaltaisesta elämäntilanteesta ja ylläpitää väkivallatonta elämää ja tukea selviytymään itsenäisessä elämässä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli asumisyksikkö Kilpolan asiakasprosessin arviointi siitä miten työlle asetetut tavoitteet toteutuvat ja kuinka asiakkaita on tuettu selviytymään väkivallasta ja irrottautumaan väkivaltaisesta elämäntilanteesta. Tietolähteenä on ollut valmis aineisto, asiakaskirjaukset asiakastietojärjestelmästä vuosilta 2012–2014. Suostumuslomakkeen lähetin 71 asiakkaalle, josta palautui 19. Aineisto on ollut 19 asiakkaan asiakaskirjaukset heidän asiakkuutensa ajalta.
Opinnäytetyöni tulokset osoittavat asiakasprosessin sisältävän laaja-alaista tukea asiakkuuden aikana. Väkivaltatyö, tuki eroprosessissa, itsenäistymisen tukeminen, lapsityö, sekä yhteistyö asiakkaan verkostojen kanssa olivat aihealueita jotka osoittautuivat kulkevan koko asiakkuuden ajan mukana. Asiakassuunnitelmiin kirjatut asiat näyttäisivät toteutuvan asiakkuuden aikana pääpiirteittäin. Asiakkaita on tuettu väkivallasta selviytymisessä, irrottautumaan väkivaltaisesta elämäntilanteesta, ylläpitämään väkivallatonta elämää, sekä tuettu selviytymään itsenäisessä elämässä. Asiakkaita on tavattu säännöllisesti asiakkuuden aikana ja sosiaalitoimi on ollut mukana työskentelyssä koko asiakkuuden ajan.
Väkivallasta selviytyminen ja irrottautuminen on pitkä prosessi, jossa tarvitaan paljon tukea, väkivallan työstämistä, mutta myös ohjausta, neuvontaa ja tukea käytännön asioiden hoitamisessa ja prosessin eteenpäin viemisessä. Selviytymisen kannalta on tärkeää, että asiakkaat saavat riittävästi tukea eri osa-alueilla prosessiaan. Asumisyksikkö Kilpolan asiakkuus tarjoaa selviytymisen näkökulmasta mahdollisuuden tuettuun asumiseen, jossa työntekijät kulkevat rinnalla koko prosessin ajan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli asumisyksikkö Kilpolan asiakasprosessin arviointi siitä miten työlle asetetut tavoitteet toteutuvat ja kuinka asiakkaita on tuettu selviytymään väkivallasta ja irrottautumaan väkivaltaisesta elämäntilanteesta. Tietolähteenä on ollut valmis aineisto, asiakaskirjaukset asiakastietojärjestelmästä vuosilta 2012–2014. Suostumuslomakkeen lähetin 71 asiakkaalle, josta palautui 19. Aineisto on ollut 19 asiakkaan asiakaskirjaukset heidän asiakkuutensa ajalta.
Opinnäytetyöni tulokset osoittavat asiakasprosessin sisältävän laaja-alaista tukea asiakkuuden aikana. Väkivaltatyö, tuki eroprosessissa, itsenäistymisen tukeminen, lapsityö, sekä yhteistyö asiakkaan verkostojen kanssa olivat aihealueita jotka osoittautuivat kulkevan koko asiakkuuden ajan mukana. Asiakassuunnitelmiin kirjatut asiat näyttäisivät toteutuvan asiakkuuden aikana pääpiirteittäin. Asiakkaita on tuettu väkivallasta selviytymisessä, irrottautumaan väkivaltaisesta elämäntilanteesta, ylläpitämään väkivallatonta elämää, sekä tuettu selviytymään itsenäisessä elämässä. Asiakkaita on tavattu säännöllisesti asiakkuuden aikana ja sosiaalitoimi on ollut mukana työskentelyssä koko asiakkuuden ajan.
Väkivallasta selviytyminen ja irrottautuminen on pitkä prosessi, jossa tarvitaan paljon tukea, väkivallan työstämistä, mutta myös ohjausta, neuvontaa ja tukea käytännön asioiden hoitamisessa ja prosessin eteenpäin viemisessä. Selviytymisen kannalta on tärkeää, että asiakkaat saavat riittävästi tukea eri osa-alueilla prosessiaan. Asumisyksikkö Kilpolan asiakkuus tarjoaa selviytymisen näkökulmasta mahdollisuuden tuettuun asumiseen, jossa työntekijät kulkevat rinnalla koko prosessin ajan.