Tiedolla johtaminen pelastustoiminnassa : pelastustoiminnan kaksisuuntainen palautejärjestelmä Pirkanmaan pelastuslaitoksella
Honkala, Martti (2015)
Honkala, Martti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218814
Tiivistelmä
Tampereen kaupungin strategiassa päätöksen teon ja johtamisen tukena on esitetty oikea-aikaisen tiedon käyttöä, tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä, henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä omaan työhönsä ja sen kehittämiseen sekä vuorovaikutteisen viestinnän kehittämistä. Pelastustoimessa tiedolla johtaminen ja laatutyö ovat johtamistyön tukena vasta alkamassa. Pirkanmaan pelastuslaitoksen yhtenä toiminta-ajatuksena on oppia tapahtuneista onnettomuuksista, mikä viestittää osaltaan myös laatuajattelusta.
Tampereen Yliopiston kanssa on yhteistyössä toteutettu projektityö pelastuslaitoksen toiminnan laadun mittauksesta ja CAF-laadunarviointimallin soveltuvuudesta pelastustoimen laadun kehittämistyökaluksi. Projektityön jatkona hallintotieteiden opiskelija on tehnyt pro gradu -tutkielman laatuajattelusta ja organisaation itsearvioinnista onnettomuuksien ennaltaehkäisyn yksikössä. Muiden pelastustoimen ydintehtävien osalta pelastuslaitoksen laatutyötä ei ole vielä aloitettu.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli mallintaa Pirkanmaan pelastuslaitoksen pelastustoiminnan ydintehtävät prosessina ja laatia tälle prosessille tiedolla johtamisen malli. Mallin tarkoituksena on palvella pelastuslaitoksen laadunarviointityötä pelastustoiminnan vastuualueella.
Tiedolla johtamisen mallissa laadittiin kaksisuuntainen palautejärjestelmä pelastustoiminnassa syntyvän tiedon ja kokemusten hyödyntämiseksi, toiminnan ja osaamisen ar-vioimiseksi ja -kehittämiseksi, sekä palautteen antamiseksi. Pelastustoiminnan palautejärjestelmä koostuu ylläpitokoulutusjärjestelmän ja pelastustehtävien palautejärjestelmistä, jotka linkitettiin pelastuslaitoksella jo käytössä oleviin järjestelmiin.
Kehittämistehtävässä haettiin esimerkkejä julkisissa organisaatioissa olevista palaute- ja arviointijärjestelmistä ja niiden liittymisestä laatujärjestelmiin, sekä tehtiin selvitys pelastuslaitoksilla ja pelastusopistolla käytössä olevista arviointi- ja palautejärjestelmistä kokemusten keräämiseksi ja vertailukehittämiseksi.
Pelastustoiminnan arviointi voidaan rakentaa pelastuslaitoksella olemassa olevista ja pelastustoiminnan palautejärjestelmistä tehostamalla niiden säännönmukaista käyttöä, analysoimalla palautetietoa ja käyttämällä sitä toiminnan ohjauksessa kaikilla johtamistasoilla sekä muokkaamalla raportointia niin, että se hyödyntäisi analysoitua palautetietoa. Jatkotoimenpiteenä voidaan tehdä tiekartta laatujärjestelmän rakentamiseksi.
Tampereen Yliopiston kanssa on yhteistyössä toteutettu projektityö pelastuslaitoksen toiminnan laadun mittauksesta ja CAF-laadunarviointimallin soveltuvuudesta pelastustoimen laadun kehittämistyökaluksi. Projektityön jatkona hallintotieteiden opiskelija on tehnyt pro gradu -tutkielman laatuajattelusta ja organisaation itsearvioinnista onnettomuuksien ennaltaehkäisyn yksikössä. Muiden pelastustoimen ydintehtävien osalta pelastuslaitoksen laatutyötä ei ole vielä aloitettu.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli mallintaa Pirkanmaan pelastuslaitoksen pelastustoiminnan ydintehtävät prosessina ja laatia tälle prosessille tiedolla johtamisen malli. Mallin tarkoituksena on palvella pelastuslaitoksen laadunarviointityötä pelastustoiminnan vastuualueella.
Tiedolla johtamisen mallissa laadittiin kaksisuuntainen palautejärjestelmä pelastustoiminnassa syntyvän tiedon ja kokemusten hyödyntämiseksi, toiminnan ja osaamisen ar-vioimiseksi ja -kehittämiseksi, sekä palautteen antamiseksi. Pelastustoiminnan palautejärjestelmä koostuu ylläpitokoulutusjärjestelmän ja pelastustehtävien palautejärjestelmistä, jotka linkitettiin pelastuslaitoksella jo käytössä oleviin järjestelmiin.
Kehittämistehtävässä haettiin esimerkkejä julkisissa organisaatioissa olevista palaute- ja arviointijärjestelmistä ja niiden liittymisestä laatujärjestelmiin, sekä tehtiin selvitys pelastuslaitoksilla ja pelastusopistolla käytössä olevista arviointi- ja palautejärjestelmistä kokemusten keräämiseksi ja vertailukehittämiseksi.
Pelastustoiminnan arviointi voidaan rakentaa pelastuslaitoksella olemassa olevista ja pelastustoiminnan palautejärjestelmistä tehostamalla niiden säännönmukaista käyttöä, analysoimalla palautetietoa ja käyttämällä sitä toiminnan ohjauksessa kaikilla johtamistasoilla sekä muokkaamalla raportointia niin, että se hyödyntäisi analysoitua palautetietoa. Jatkotoimenpiteenä voidaan tehdä tiekartta laatujärjestelmän rakentamiseksi.