Musiikkipedagogin työhöntulovaihe : Polku koulutuksesta työelämään - kahden musiikkipedagogin työuran alkuvaihe
Hatjasalo, Emmi (2015)
Hatjasalo, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118801
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla on henkilökohtainen kiinnostukseni musiikkipedagogin ammatillista kasvua kohtaan. Koulutuksemme tavoitteena on opiskelijan ammatillisen kasvun käynnistäminen. Työelämään siirtyminen on haasteellinen vaihe erityisesti opettajille. Nuorten opettajien työuran alkuvaihe haasteineen on alan yhteinen huolenaihe. Musiikkipedagogi on sekä musiikin alan että pedagogiikan ammattilainen. Ammattikorkeakoulusta valmistuvien pedagogien työelämään siirtymisestä puhutaan kuitenkin hyvin vähän.
Tässä tutkimuksessa kartoitan musiikkipedagogin näkemyksiä työhöntulovaiheesta ja koulutuksen ja työelämän tarpeiden kohtaamisesta. Tutkimuksessa tuodaan esiin musiikkipedagogien työuran alkuvaiheessa tärkeinä pitämiä ammatillisia valmiuksia ja osaamistarpeita. Selvitän myös, millaisia ovat musiikkipedagogin työhöntulovaiheessa kokemat haasteet ja millaista tukea musiikkipedagogi näihin haasteisiin työelämässä saa.
Tutkimuksessa haastattelin kahta vastavalmistunutta ja pääkaupunkiseudulla musiikkikasvattajana työskentelevää musiikkipedagogia. Haastateltavat olivat haastatteluhetkellä ehtineet toimia valmistuttuaan oman alansa työtehtävissä noin vuoden. Kumpikin haastateltava oli työskennellyt alan työtehtävissä myös opintojen aikana. Tutkimusmenetelmät olivat puolistrukturoitu teemahaastattelu ja sisällönanalyysi. Analyysitapa oli aineistolähtöinen.
Työuransa alkuvaiheessa olevat musiikkipedagogit pitävät opintojenaikaista työntekoa merkittävänä työelämään siirtymistä helpottavana tekijänä. Koulutuksen oman alan työtehtävistä antamaa kuvaa musiikkipedagoginoviisit pitivät varsin realistisena. Koulutus oli tarjonnut musiikkipedagogeille paljon valmiuksia selviytyä työelämästä. Musiikkipedagogeilta edellytetään tänä päivänä työelämässä kuitenkin myös paljon valmiuksia, joihin koulutus ei vastannut. Työhöntulovaiheessa musiikkipedagogit kohtaavat haasteita, jotka liittyvät niin musiikin alan osaamiseen, työelämäosaamiseen, musiikkipedagogiseen osaamiseen kuin pedagogiseen osaamiseen. Työuran alkuvaiheessa musiikkipedagogi tarvitsee tukea ja mahdollisuuksia vertaisreflektioon.
Tässä tutkimuksessa kartoitan musiikkipedagogin näkemyksiä työhöntulovaiheesta ja koulutuksen ja työelämän tarpeiden kohtaamisesta. Tutkimuksessa tuodaan esiin musiikkipedagogien työuran alkuvaiheessa tärkeinä pitämiä ammatillisia valmiuksia ja osaamistarpeita. Selvitän myös, millaisia ovat musiikkipedagogin työhöntulovaiheessa kokemat haasteet ja millaista tukea musiikkipedagogi näihin haasteisiin työelämässä saa.
Tutkimuksessa haastattelin kahta vastavalmistunutta ja pääkaupunkiseudulla musiikkikasvattajana työskentelevää musiikkipedagogia. Haastateltavat olivat haastatteluhetkellä ehtineet toimia valmistuttuaan oman alansa työtehtävissä noin vuoden. Kumpikin haastateltava oli työskennellyt alan työtehtävissä myös opintojen aikana. Tutkimusmenetelmät olivat puolistrukturoitu teemahaastattelu ja sisällönanalyysi. Analyysitapa oli aineistolähtöinen.
Työuransa alkuvaiheessa olevat musiikkipedagogit pitävät opintojenaikaista työntekoa merkittävänä työelämään siirtymistä helpottavana tekijänä. Koulutuksen oman alan työtehtävistä antamaa kuvaa musiikkipedagoginoviisit pitivät varsin realistisena. Koulutus oli tarjonnut musiikkipedagogeille paljon valmiuksia selviytyä työelämästä. Musiikkipedagogeilta edellytetään tänä päivänä työelämässä kuitenkin myös paljon valmiuksia, joihin koulutus ei vastannut. Työhöntulovaiheessa musiikkipedagogit kohtaavat haasteita, jotka liittyvät niin musiikin alan osaamiseen, työelämäosaamiseen, musiikkipedagogiseen osaamiseen kuin pedagogiseen osaamiseen. Työuran alkuvaiheessa musiikkipedagogi tarvitsee tukea ja mahdollisuuksia vertaisreflektioon.