Tapahtuman arvo yritykselle Case: Designvaatelainaamo Vaatepuu
Auvinen, Hanna; Hämäläinen, Maija (2015)
Auvinen, Hanna
Hämäläinen, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin designvaatelainaamo Vaatepuu tunnetaan nykyään ja kuinka yrityksen näkyvyyttä voitaisiin jatkossa parantaa. Lisäksi tutkittiin, oliko järjestetyllä tapahtumalla vaikutusta yrityksen näkyvyyteen. Tutkimustulosten perusteella saimme tietoa yrityksen tunnettavuudesta ja järjestetty tapahtuma toi lisäarvoa yrityksen näkyvyyteen.
Teoreettisena pohjana tutkimukselle käytimme markkinoinnin ja tapahtumamarkkinoinnin teoriaa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Halusimme saada vastauksia kokonaisvaltaisesti ja todellisissa tilanteissa. Teimme tutkimusta kenttätutkimuksena paikan päällä tapahtumassa avoimenhaastattelun ja havainnoinnin keinoin.
Haastatteluiden avulla selvisi, että suurin osa osallistujista ei ollut tutustunut yritykseen aikaisemmin ja yritys voisi parantaa näkyvyyttään. Markkinointia voisi kohdentaa entistä enemmän eri kanaviin ja opasteita voisi lisätä Järvenpään kävelykadulle tiedottamaan yrityksen sijainnista. Järjestämästämme tapahtumasta voisi tulla jokavuotinen tapahtumamarkkinoinnin keino yrityksen tunnettavuuden lisäämiseksi. Lisäksi sillä voidaan houkutella uusia asiakkaita tutustumaan yrityksen toimintaan.
Teoreettisena pohjana tutkimukselle käytimme markkinoinnin ja tapahtumamarkkinoinnin teoriaa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Halusimme saada vastauksia kokonaisvaltaisesti ja todellisissa tilanteissa. Teimme tutkimusta kenttätutkimuksena paikan päällä tapahtumassa avoimenhaastattelun ja havainnoinnin keinoin.
Haastatteluiden avulla selvisi, että suurin osa osallistujista ei ollut tutustunut yritykseen aikaisemmin ja yritys voisi parantaa näkyvyyttään. Markkinointia voisi kohdentaa entistä enemmän eri kanaviin ja opasteita voisi lisätä Järvenpään kävelykadulle tiedottamaan yrityksen sijainnista. Järjestämästämme tapahtumasta voisi tulla jokavuotinen tapahtumamarkkinoinnin keino yrityksen tunnettavuuden lisäämiseksi. Lisäksi sillä voidaan houkutella uusia asiakkaita tutustumaan yrityksen toimintaan.