Seikkailukasvatusmenetelmät osana Green care -hoitomallia : Seikkailukasvatusopas mielenterveys- ja päihdekuntoutuksen työntekijöille
Anttonen, Henna (2015)
Anttonen, Henna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118753
Tiivistelmä
Seikkailukasvatus on väline, jolla ihmiset voivat löytää elämästään mielekkyyttä ja merkityksiä. Sen avulla ihminen voi löytää ratkaisuja ongelmiin ja pelkoihin. Seikkailu on sisäinen prosessi, joka tapah-tuu ihmisen oman pään sisällä. Seikkailukasvatus on jo tunnettu, mutta monissa organisaatioissa vä-hän, jos ollenkaan käytetty menetelmä vaikuttavuudestaan huolimatta. Seikkailukasvatusta voi hyödyn-tää mielenterveys- ja päihdekuntoutujien kanssa juurikin ihmisten sisäisten prosessien käsittelytapana. Toiminnassa on huomioitava asiakkaiden kohtaaminen ja heidän erityispiirteidensä huomioiminen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka sisältää teoriaosuuden ja konkreettisen tuotoksen. Tuotos on mielenterveys- ja päihdekuntoutukseen suunnattu opas seikkailukasvatusmenetelmiin. Opas vastaa tilaajaorganisaatio Koivikon tukikodit Oy:n tarpeisiin ohjausmenetelmien sekä retkien monipuolistami-sesta ja erityispiirteiden huomioimisessa toiminnan ohjaamisessa. Tuotokseen käytettävä aineisto ke-rättiin kvalitatiivisella menetelmällä. Haastatteluihin osallistui tilaajaorganisaation lisäksi kaksi muuta palveluketjuun kuuluvaa organisaatiota. Haastateltavia oli yhteensä viisi henkilöä. Haastatteluilla selvi-tettiin organisaatioiden toiveita ja tarpeita liittyen oppaan sisältöön.
Aineistosta nousseet tulokset kertoivat, että luontoläheisyys on tärkeä osa organisaatioiden toimintaa. Jokaisessa organisaatiossa on Green care -toimintaa, mutta liittyen enemmän luoviin toimintoihin ja eläintoimintaan. Organisaatiot kaipaavat lisää menetelmiä ryhmien ohjaamiseen ja retkille asiakkaiden innostamiseksi. Myös ohjaajana toimiminen ja turvallisuusnäkökulmien huomioiminen olivat toivottuja asioita oppaan sisältöön.
Opas rakennettiin vastaamaan haastatteluista esille nousseita tarpeita. Oppaassa käsitellään lyhyellä teoriaosuudella seikkailukasvatusta, ohjaajana toimimista, turvallisuutta ja esitellään erilaisia harjoitteita. Oppaassa on huomioitu Green care -näkökulma ja sen yhteys seikkailukasvatukseen. Harjoitteet ovat muunneltavissa ohjattavien ryhmäläisten erityispiirteiden mukaan. Oppaan avulla työntekijät voivat ke-hittää omaa ammatillisuuttaan turvallisena ohjaajana ja oppia uusia menetelmiä seikkailukasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka sisältää teoriaosuuden ja konkreettisen tuotoksen. Tuotos on mielenterveys- ja päihdekuntoutukseen suunnattu opas seikkailukasvatusmenetelmiin. Opas vastaa tilaajaorganisaatio Koivikon tukikodit Oy:n tarpeisiin ohjausmenetelmien sekä retkien monipuolistami-sesta ja erityispiirteiden huomioimisessa toiminnan ohjaamisessa. Tuotokseen käytettävä aineisto ke-rättiin kvalitatiivisella menetelmällä. Haastatteluihin osallistui tilaajaorganisaation lisäksi kaksi muuta palveluketjuun kuuluvaa organisaatiota. Haastateltavia oli yhteensä viisi henkilöä. Haastatteluilla selvi-tettiin organisaatioiden toiveita ja tarpeita liittyen oppaan sisältöön.
Aineistosta nousseet tulokset kertoivat, että luontoläheisyys on tärkeä osa organisaatioiden toimintaa. Jokaisessa organisaatiossa on Green care -toimintaa, mutta liittyen enemmän luoviin toimintoihin ja eläintoimintaan. Organisaatiot kaipaavat lisää menetelmiä ryhmien ohjaamiseen ja retkille asiakkaiden innostamiseksi. Myös ohjaajana toimiminen ja turvallisuusnäkökulmien huomioiminen olivat toivottuja asioita oppaan sisältöön.
Opas rakennettiin vastaamaan haastatteluista esille nousseita tarpeita. Oppaassa käsitellään lyhyellä teoriaosuudella seikkailukasvatusta, ohjaajana toimimista, turvallisuutta ja esitellään erilaisia harjoitteita. Oppaassa on huomioitu Green care -näkökulma ja sen yhteys seikkailukasvatukseen. Harjoitteet ovat muunneltavissa ohjattavien ryhmäläisten erityispiirteiden mukaan. Oppaan avulla työntekijät voivat ke-hittää omaa ammatillisuuttaan turvallisena ohjaajana ja oppia uusia menetelmiä seikkailukasvatuksen näkökulmasta.