Resource Management in Game Engine Development
Luukkonen, Timo (2015)
Luukkonen, Timo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118746
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Frozenbyte Oy, joka on pelejä kehittävä yritys, jonka kehittämä pelimoottori tukee monia laitealustoja. Tämä usean laitealustan tuki vaatii peliin sisältyvien
resurssien muokkaamista eri muotoihin ja formaatteihin kullekin alustalle. Tämä puolestaan vaatii
tehokkaan järjestelmän, joka kykenee hallitsemaan resurssien muokkausprosessia alkuperäisistä
tiedostoista sopiviin muotoihin.
Tämä aihe valittiin opinnäytetyötä varten johtuen yrityksen tarpeesta jatkokehittää pelimoottorin resurssienprosessointijärjestelmää. Suunnitelmat jatkokehitykseen puolestaan ajoittuivat samoihin aikoihin kirjoittajan opinnäytetyön aiheen tarpeen kanssa.
Opinnäytetyö tutkii pelimoottorien resursseja ja niiden hallintaa pelimoottorin kehittäjien
näkökulmasta, aloittaen määrittelemällä mitä nämä resurssit peleistä ulkoisena tietona ja pelimoottorit pelien kehitystä tukevina sovelluksina. Hyvää resurssienhallintaa edistävät asiat, kuten tehokas muistinkäyttö ja resurssien pakkaus arkistoihin kohdelevyille selitetään. Pelimoottoriin ulkoisesti luodut tiedostot saattavat tarvita muokkauksen eri muotoon, ja tämä mahdollisesti monimutkainen prosessi täytyy hallita hyvin.
Osa opinnäytetyöstä sisältää myös dokumentaatiota ja ajatuksia toimeksiantavan yrityksen resurssienkäsittelyjärjestelmään tehtyyn työhön liittyen. Tämä osuus toimii myös käytännön
esimerkkinä muussa opinnäytetyössä esitettyihin asioihin. Kehitystarpeisiin pohjautuneet suunnitelmat ja työn tarkka luonne selvitetään. Osiossa myös ilmenee käsittelyprosessin hallinnan kehityksen suurehkot aikatarpeet ja testauksen tärkeys.
Työn käytännön osuuden aikana jatkokehitetty resurssien käsittelyjärjestelmä on käytössä
toimeksiantavassa yrityksessä ja on siltä osin onnistunut. Kehitys tosin vaati alkuperäistä enemmän aikaa, mutta työn tulokset ovat suurimmilta osin onnistuneet.
resurssien muokkaamista eri muotoihin ja formaatteihin kullekin alustalle. Tämä puolestaan vaatii
tehokkaan järjestelmän, joka kykenee hallitsemaan resurssien muokkausprosessia alkuperäisistä
tiedostoista sopiviin muotoihin.
Tämä aihe valittiin opinnäytetyötä varten johtuen yrityksen tarpeesta jatkokehittää pelimoottorin resurssienprosessointijärjestelmää. Suunnitelmat jatkokehitykseen puolestaan ajoittuivat samoihin aikoihin kirjoittajan opinnäytetyön aiheen tarpeen kanssa.
Opinnäytetyö tutkii pelimoottorien resursseja ja niiden hallintaa pelimoottorin kehittäjien
näkökulmasta, aloittaen määrittelemällä mitä nämä resurssit peleistä ulkoisena tietona ja pelimoottorit pelien kehitystä tukevina sovelluksina. Hyvää resurssienhallintaa edistävät asiat, kuten tehokas muistinkäyttö ja resurssien pakkaus arkistoihin kohdelevyille selitetään. Pelimoottoriin ulkoisesti luodut tiedostot saattavat tarvita muokkauksen eri muotoon, ja tämä mahdollisesti monimutkainen prosessi täytyy hallita hyvin.
Osa opinnäytetyöstä sisältää myös dokumentaatiota ja ajatuksia toimeksiantavan yrityksen resurssienkäsittelyjärjestelmään tehtyyn työhön liittyen. Tämä osuus toimii myös käytännön
esimerkkinä muussa opinnäytetyössä esitettyihin asioihin. Kehitystarpeisiin pohjautuneet suunnitelmat ja työn tarkka luonne selvitetään. Osiossa myös ilmenee käsittelyprosessin hallinnan kehityksen suurehkot aikatarpeet ja testauksen tärkeys.
Työn käytännön osuuden aikana jatkokehitetty resurssien käsittelyjärjestelmä on käytössä
toimeksiantavassa yrityksessä ja on siltä osin onnistunut. Kehitys tosin vaati alkuperäistä enemmän aikaa, mutta työn tulokset ovat suurimmilta osin onnistuneet.