Onnistunut tapahtuma ja sen markkinointiviestintä : case: Yritys X:n tapahtuma
Hämäläinen, Jenna (2015)
Hämäläinen, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118720
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuskohteena on Yritys X:n tapahtuma, jonka pohjalta tutkitaan tapahtuman onnistumista ja sen markkinointikeinoja. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä markkinointikeinot tavoittavat kohderyhmän ja millainen toiminta tapahtumassa kiinnostaa, sekä miten näitä voitaisiin kehittää.
Työn teoriaosuus rajautuu sekä kirjalliseen että sähköiseen aineistoon tapahtuman onnistumiseen vaikuttavista keinoista, tapahtuman markkinoinnista ja markkinointitavoista. Tapahtuman toivotaan olevan onnistunut, joten edellytykset siihen tulee jokaisen tapahtumajärjestäjän ottaa huomioon. Tapahtumaa voidaan markkinoida usein eri keinoin, ja jotta oikea kohderyhmä tavoitettaisiin, on tärkeä löytää sopivat tyylit markkinoida yritystä ja tapahtumaa.
Työn empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, ja tutkimusaineisto kerättiin Yritys X:n tapahtuman kävijöille tehdyllä kyselylomakkeella. Tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin tapahtuman markkinointi oli tavoittanut kävijät, ja mikä tapahtumassa oli ollut kiinnostavinta.
Tutkimuksessa selvisi, että kohderyhmän tavoitti parhaiten radio ja tieto ystävältä. Markkinoinnissa olisi kuitenkin kehitettävää paikallisen mainonnan osalta, sillä vastaajista monet kokivat sen tavoittavan ihmiset vielä paremmin. Suosituimmaksi syyksi osallistua tapahtumaan oli esiintyvät artistit. Tulokset olivat suurimmaksi osaksi positiivisia ja vastaajat tyytyväisiä tapahtumaan, mutta tapahtuman odotettiin olevan näkyvämpi.
Markkinointia ja tapahtuman sisältöä tulisi jatkossa kohdistaa vielä enemmän omalle kohderyhmälle. Tulevaisuudessa samankaltainen tutkimus voitaisiin suorittaa tapahtuman sisäisille sidosryhmille, esimerkiksi tutkia henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden näkemystä tapahtuman markkinoinnista ja onnistumisesta.
Työn teoriaosuus rajautuu sekä kirjalliseen että sähköiseen aineistoon tapahtuman onnistumiseen vaikuttavista keinoista, tapahtuman markkinoinnista ja markkinointitavoista. Tapahtuman toivotaan olevan onnistunut, joten edellytykset siihen tulee jokaisen tapahtumajärjestäjän ottaa huomioon. Tapahtumaa voidaan markkinoida usein eri keinoin, ja jotta oikea kohderyhmä tavoitettaisiin, on tärkeä löytää sopivat tyylit markkinoida yritystä ja tapahtumaa.
Työn empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, ja tutkimusaineisto kerättiin Yritys X:n tapahtuman kävijöille tehdyllä kyselylomakkeella. Tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin tapahtuman markkinointi oli tavoittanut kävijät, ja mikä tapahtumassa oli ollut kiinnostavinta.
Tutkimuksessa selvisi, että kohderyhmän tavoitti parhaiten radio ja tieto ystävältä. Markkinoinnissa olisi kuitenkin kehitettävää paikallisen mainonnan osalta, sillä vastaajista monet kokivat sen tavoittavan ihmiset vielä paremmin. Suosituimmaksi syyksi osallistua tapahtumaan oli esiintyvät artistit. Tulokset olivat suurimmaksi osaksi positiivisia ja vastaajat tyytyväisiä tapahtumaan, mutta tapahtuman odotettiin olevan näkyvämpi.
Markkinointia ja tapahtuman sisältöä tulisi jatkossa kohdistaa vielä enemmän omalle kohderyhmälle. Tulevaisuudessa samankaltainen tutkimus voitaisiin suorittaa tapahtuman sisäisille sidosryhmille, esimerkiksi tutkia henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden näkemystä tapahtuman markkinoinnista ja onnistumisesta.