Koulukiusaaminen alkuopetusluokilla
Lautala, Kaisa; Vattukumpu, Toni (2015)
Lautala, Kaisa
Vattukumpu, Toni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten KiVa Koulu -hanke on osaltaan onnistunut koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös sitä, minkälaisia kokemuksia KiVa Koulu on tuonut koulun arkeen sekä sitä, onko KiVa Koulusta ollut apua koulukiusaamistilanteissa. Opinnäytetyön empiirinen osa tehtiin yhdessä Etelä-Karjalaisessa koulussa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kiusaamisen yleisyyttä, ennaltaeh-käisyä ja vanhempien roolia sekä KiVa Koulu -menetelmää. Selvitystehtävän aineisto kerättiin teemahaastatteluina, joissa haastateltavia ryhmiä oli kaksi. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tuloksissa ilmeni, että yhteinen malli kohdennetuissa toimenpiteissä koettiin erittäin hyväksi tavaksi puuttua kiusaamistilanteisiin. Lisäksi kiusaamisen näkyväksi tekeminen koettiin tärkeänä sekä kiusaamistilanteiden selvittelyissä saatu sosiaalinen tuki merkittävänä. Vastauksissa ilmeni ristiriitaa KiVa Koulu -oppituntien mahduttamisesta lukujärjestykseen. Osa haastateltavista toivoi myös lisää perehdytystä ja koulutusta KiVa Koulusta.
Jatkoselvityksen aiheena voisi olla perehdytyskansion kokoaminen koulunhenkilökunnan käyttöön KiVa Koulu -menetelmästä. Myös vanhempien näkökulman saaminen KiVa Koulun hyödyistä olisi kiintoisaa. Olisi mielenkiintoista tietää, voisiko sosionomi toimia koulumaailmassa kuraattorin työparina jalkautuen oppilaiden joukkoon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kiusaamisen yleisyyttä, ennaltaeh-käisyä ja vanhempien roolia sekä KiVa Koulu -menetelmää. Selvitystehtävän aineisto kerättiin teemahaastatteluina, joissa haastateltavia ryhmiä oli kaksi. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tuloksissa ilmeni, että yhteinen malli kohdennetuissa toimenpiteissä koettiin erittäin hyväksi tavaksi puuttua kiusaamistilanteisiin. Lisäksi kiusaamisen näkyväksi tekeminen koettiin tärkeänä sekä kiusaamistilanteiden selvittelyissä saatu sosiaalinen tuki merkittävänä. Vastauksissa ilmeni ristiriitaa KiVa Koulu -oppituntien mahduttamisesta lukujärjestykseen. Osa haastateltavista toivoi myös lisää perehdytystä ja koulutusta KiVa Koulusta.
Jatkoselvityksen aiheena voisi olla perehdytyskansion kokoaminen koulunhenkilökunnan käyttöön KiVa Koulu -menetelmästä. Myös vanhempien näkökulman saaminen KiVa Koulun hyödyistä olisi kiintoisaa. Olisi mielenkiintoista tietää, voisiko sosionomi toimia koulumaailmassa kuraattorin työparina jalkautuen oppilaiden joukkoon.