Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämisen lähtökohdat Kauniaisissa
Hämäläinen, Piia (2015)
Hämäläinen, Piia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa sosiaalisen kuntoutuksen palveluiden kehittämiseksi Kauniaisten sosiaali- ja terveystoimeen. Sosiaalihuoltolain uudistuksen myötä sosiaalinen kuntoutus tuli lakisääteiseksi palveluksi, minkä vuoksi se on aiheena ajankohtainen. Opinnäytetyön avulla oli tarkoitus luoda lähestymistapa, jossa sosiaalisen kuntoutuksen palvelut saataisiin entistä paremmin toimiviksi. Tavoitteena oli selvittää, millä edellytyksillä voidaan saavuttaa vaikuttavia ja asiakaslähtöisiä sosiaalisen kuntoutuksen palveluita. Tutkimuskysymykset olivat: Mitä on sosiaalinen kuntoutus ja mitä se on Kauniaisissa? Millaisille sosiaalisen kuntoutuksen palveluille on tarvetta Kauniaisissa?
Opinnäytetyössä on piirteitä arviointitutkimuksesta ja toimintatutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin aikuissosiaalityön asiakkaiden teemahaastatteluilla ja Kauniaisten sosiaalialan henkilöstön työpajan avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta pitkäaikaistyötöntä aikuissosiaalityön asiakasta. Teemahaastatteluilla selvitettiin asiakkaiden näkemyksiä heidän toiminta- ja työkyvystään sekä sosiaalisen kuntoutuksen palveluista. Sosiaalialan henkilöstön työpaja sosiaalisen kuntoutuksen palveluihin liittyen toteutettiin seitsemän sosiaalialan ammattilaisen kesken ja siihen osallistuneet henkilöt olivat sosiaalityöntekijöitä sekä sosiaali- ja palveluohjaajia. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lisäksi aikaisempien tutkimusten valossa, kuinka sosiaalista kuntoutusta on toteutettu, millaisille palveluille on ollut tarvetta sekä millaisia sosiaalisen kuntoutuksen tuloksia on saatu.
Aikaisempien tutkimusten perusteella sosiaalisen kuntoutuksen palveluiden tulisi olla voimaannuttavia, mielekkäitä ja yksilöllisiä asiakkaille. Sosiaalisen kuntoutuksen palveluiden tulisi tähdätä asiakkaiden elämänhallinnan ja työllistymisedellytysten parantamiseen sekä toimintakyvyn vahvistamiseen. Toiminta voi olla ryhmämuotoista tai yksilötoimintaa. Palveluiden organisointiin tulisi varata tarpeeksi ja kyllin monialaista henkilöstöä.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalisen kuntoutuksen piiriin kuuluvia palveluita on järjestetty Kauniaisissa tapauskohtaisesti räätälöiden, ilman vakiintunutta toimintamallia. Toimintaa on toteutettu asiakaslähtöisesti ja sosiaalityön palveluita on jalkautettu asiakkaiden ympäristöihin siinä määrin, mitä on ollut mahdollista. Tutkimustulosten perusteella toimijoiden työnkuvat ja vastuut tulisi määritellä selkeästi. Asiakkaat kaipaavat enemmän tiedotusta liittyen pitkäaikaistyöttömien palveluihin ja sosiaaliseen kuntoutukseen. Vaikuttavaa sosiaalista kuntoutusta ovat palvelut, joissa kiinnitetään huomiota yksilöllisyyteen ja räätälöidään palvelut asiakkaiden tarpeiden mukaan ja asiakkaiden toimintakykyä tukeviksi ja edistäviksi. Asiakaslähtöisyys tulisi näkyä palveluissa niin, että palveluketju on asiakkaalle selkeä. Esimerkkinä mahdollisista kehittämistoimenpiteistä Kauniainen on esittämässä selvityshenkilön palkkaamista aktivointityöhön kauniaislaisille pitkäaikaistyöttömille, joista osa saattaa siis olla myös sosiaalisen kuntoutuksen tarpeessa.
Opinnäytetyössä on piirteitä arviointitutkimuksesta ja toimintatutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin aikuissosiaalityön asiakkaiden teemahaastatteluilla ja Kauniaisten sosiaalialan henkilöstön työpajan avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta pitkäaikaistyötöntä aikuissosiaalityön asiakasta. Teemahaastatteluilla selvitettiin asiakkaiden näkemyksiä heidän toiminta- ja työkyvystään sekä sosiaalisen kuntoutuksen palveluista. Sosiaalialan henkilöstön työpaja sosiaalisen kuntoutuksen palveluihin liittyen toteutettiin seitsemän sosiaalialan ammattilaisen kesken ja siihen osallistuneet henkilöt olivat sosiaalityöntekijöitä sekä sosiaali- ja palveluohjaajia. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lisäksi aikaisempien tutkimusten valossa, kuinka sosiaalista kuntoutusta on toteutettu, millaisille palveluille on ollut tarvetta sekä millaisia sosiaalisen kuntoutuksen tuloksia on saatu.
Aikaisempien tutkimusten perusteella sosiaalisen kuntoutuksen palveluiden tulisi olla voimaannuttavia, mielekkäitä ja yksilöllisiä asiakkaille. Sosiaalisen kuntoutuksen palveluiden tulisi tähdätä asiakkaiden elämänhallinnan ja työllistymisedellytysten parantamiseen sekä toimintakyvyn vahvistamiseen. Toiminta voi olla ryhmämuotoista tai yksilötoimintaa. Palveluiden organisointiin tulisi varata tarpeeksi ja kyllin monialaista henkilöstöä.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalisen kuntoutuksen piiriin kuuluvia palveluita on järjestetty Kauniaisissa tapauskohtaisesti räätälöiden, ilman vakiintunutta toimintamallia. Toimintaa on toteutettu asiakaslähtöisesti ja sosiaalityön palveluita on jalkautettu asiakkaiden ympäristöihin siinä määrin, mitä on ollut mahdollista. Tutkimustulosten perusteella toimijoiden työnkuvat ja vastuut tulisi määritellä selkeästi. Asiakkaat kaipaavat enemmän tiedotusta liittyen pitkäaikaistyöttömien palveluihin ja sosiaaliseen kuntoutukseen. Vaikuttavaa sosiaalista kuntoutusta ovat palvelut, joissa kiinnitetään huomiota yksilöllisyyteen ja räätälöidään palvelut asiakkaiden tarpeiden mukaan ja asiakkaiden toimintakykyä tukeviksi ja edistäviksi. Asiakaslähtöisyys tulisi näkyä palveluissa niin, että palveluketju on asiakkaalle selkeä. Esimerkkinä mahdollisista kehittämistoimenpiteistä Kauniainen on esittämässä selvityshenkilön palkkaamista aktivointityöhön kauniaislaisille pitkäaikaistyöttömille, joista osa saattaa siis olla myös sosiaalisen kuntoutuksen tarpeessa.