Lasten kokemukset kohdatuksi tulemisesta vastaanottokodissa
Puolakka, Emilia (2015)
Puolakka, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118626
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata ja tuottaa uutta tietoa työelämäkumppanilleni heillä sijoitettuina olleiden lasten kokemuksista kohdatuksi tulemisesta. Lasten kokemuksia vastaanottokodeissa on tutkittu hyvin vähän. Lasten kohtaaminen on ajankohtainen aihe lastensuojelun keskustelussa, ja sen merkitystä ja mielekkyyttä tulisi tutkia. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kohtaamiseen liittyvistä aihealueista. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi pääkaupunkiseudulla sijaitseva lastensuojelun sijaishuollon vastaanottokoti, johon on sijoitettuna 7-12 vuotiaita lapsia.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta aineistosta. Vastaanottokodin vuonna 2014 keräämistä asiakaspalautteista sekä keräsin lisäaineistoa eläytymismenetelmän ja haastattelun avulla. Asiakaspalautteita oli 28 ja haastatteluihin osallistui kolme lasta vuonna 2015. Analysoin aineistot toisistaan erillään. Asiakaspalautteiden analysointi tapahtui teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ohjaajat kohtasivat lapsia arjessa hyvin. Ohjaajat nähtiin pääsääntöisesti positiivisesti. Lapset kokivat ohjaajien huomioivan heidän mielipiteitään ja he saivat vaikuttaa arkisissa asioissa. Lasten osallisuutta tulisi parantaa. Valitettavan usea lapsi olisi kaivannut ohjaajilta enemmän ymmärrystä ja luottamus ohjaajiin oli heikkoa. Lapsille oli annettu hyvin tietoa omassa tilanteessaan. Lapset kokivat, että heidät hyväksytään sellaisina, kuin he ovat. Ohjaajien osoittama kiinnostus lapsia kohtaan koettiin tärkeänä.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta aineistosta. Vastaanottokodin vuonna 2014 keräämistä asiakaspalautteista sekä keräsin lisäaineistoa eläytymismenetelmän ja haastattelun avulla. Asiakaspalautteita oli 28 ja haastatteluihin osallistui kolme lasta vuonna 2015. Analysoin aineistot toisistaan erillään. Asiakaspalautteiden analysointi tapahtui teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ohjaajat kohtasivat lapsia arjessa hyvin. Ohjaajat nähtiin pääsääntöisesti positiivisesti. Lapset kokivat ohjaajien huomioivan heidän mielipiteitään ja he saivat vaikuttaa arkisissa asioissa. Lasten osallisuutta tulisi parantaa. Valitettavan usea lapsi olisi kaivannut ohjaajilta enemmän ymmärrystä ja luottamus ohjaajiin oli heikkoa. Lapsille oli annettu hyvin tietoa omassa tilanteessaan. Lapset kokivat, että heidät hyväksytään sellaisina, kuin he ovat. Ohjaajien osoittama kiinnostus lapsia kohtaan koettiin tärkeänä.