Lyhyt saapaskipsi : Opetustuokio Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Pulkkinen, Riikka; Perälä, Henri (2015)
Pulkkinen, Riikka
Perälä, Henri
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018535
Tiivistelmä
Aikuisella ihmisellä on keskimäärin 206 luuta. Ihmisen luurangon tehtävänä on toimia kehon tukirankana. Luunmurtuma syntyy, kun luuhun kohdistuu voima, joka ylittää sen energiansietokyvyn. Terve luu vaatii murtuakseen kohtalaisen kovaa väkivaltaa. Luunmurtuman paranemisen edellytyksenä on, että murtuneen luun kappaleet saadaan anatomisesti ja toiminnan kannalta parhaaseen mahdolliseen asentoon. Sekä se, että asento saadaan pidettyä hyvänä liikkumattomuuden, avulla riittävän kauan. Kipsihoidon tarkoituksena on luoda luutumiselle oikeat olosuhteet ja ehkäistä luutumishäiriöitä, sekä kipua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen opiskelijoille opetustilaisuus lyhyen saapaskipsin tekemisestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli opetustuokion kautta opettaa lyhyen saapaskipsin tekeminen Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille, ja antaa yleistä tietoa kipsauksesta sekä luunmurtumista. Opetustuokion jälkeen opiskelijat kykenevät tekemään tai suorittamaan kipsauksen potilaalle. Projektin tehtävänä on antaa tietoa siitä, miten nilkkamurtuma tuetaan lyhyellä saapas kipsillä.
Teoreettinen viitekehys koostuu luunrakenteen, murtumatyyppien, paranemisprosessin ja sen komplikaatioiden hoitamisesta hoitotyössä. Lisäksi viitekehykseen kuuluu saapaskipsin tekemisen, potilaan ohjauksen ja oppimisen kuvaaminen. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta suunniteltiin opetustuokion opetuksen runko ja opetus materiaali. Opetustuokiosta kerättiin kirjallinen palaute opiskelijoilta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin opetustuokion Lapin ammattikorkeakoulun Kemi kampuksen opiskelijoille. Oppitunnilla käsiteltiin luun murtumaa, sen paranemista ja potilaan ohjausta, lisäksi käytiin teoriassa läpi lyhyen saapaskipsin teko. Teorian jälkeen opiskelijat pääsivät itse kokeilemaan saapaskipsin tekemistä. Oppitunnin materiaaliksi tehtiin kaksi PowerPoint esitystä, joissa käytiin läpi luun murtuma ja niiden hoito sekä lyhyen kipsi saappaan teko.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen opiskelijoille opetustilaisuus lyhyen saapaskipsin tekemisestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli opetustuokion kautta opettaa lyhyen saapaskipsin tekeminen Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille, ja antaa yleistä tietoa kipsauksesta sekä luunmurtumista. Opetustuokion jälkeen opiskelijat kykenevät tekemään tai suorittamaan kipsauksen potilaalle. Projektin tehtävänä on antaa tietoa siitä, miten nilkkamurtuma tuetaan lyhyellä saapas kipsillä.
Teoreettinen viitekehys koostuu luunrakenteen, murtumatyyppien, paranemisprosessin ja sen komplikaatioiden hoitamisesta hoitotyössä. Lisäksi viitekehykseen kuuluu saapaskipsin tekemisen, potilaan ohjauksen ja oppimisen kuvaaminen. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta suunniteltiin opetustuokion opetuksen runko ja opetus materiaali. Opetustuokiosta kerättiin kirjallinen palaute opiskelijoilta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin opetustuokion Lapin ammattikorkeakoulun Kemi kampuksen opiskelijoille. Oppitunnilla käsiteltiin luun murtumaa, sen paranemista ja potilaan ohjausta, lisäksi käytiin teoriassa läpi lyhyen saapaskipsin teko. Teorian jälkeen opiskelijat pääsivät itse kokeilemaan saapaskipsin tekemistä. Oppitunnin materiaaliksi tehtiin kaksi PowerPoint esitystä, joissa käytiin läpi luun murtuma ja niiden hoito sekä lyhyen kipsi saappaan teko.