JULKISEN SEKTORIN VIESTINTÄ NUORILLE : Ylivieskan kaupungin nuorisotoimen viestinnän kehittäminen
Niemi, Kai (2015)
Niemi, Kai
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Ylivieskan kaupungin nuorisotoimen ulkoista viestintää entistä tehokkaammaksi ja suunnitellummaksi. Ylivieskan kaupungin nuorisotoimi viestii monille ulkoisille sidosryhmille, kuten esimerkiksi kouluille, seurakunnille, lasten ja nuorten vanhemmille, sekä erilaisille yhdistyksille. Nuorisotoimen kohderyhmiä ovat ala- ja yläkouluikäiset sekä 16–18-vuotiaat nuoret. Kaikki kohderyhmät ovat tärkeitä, mutta tässä opinnäytetyössä keskitytään enemmän yläkouluikäisiin nuoriin, koska he ovat nuorisotoimen yksi keskeisin segmentti.
Opinnäytetyön aihe liittyy keskeisesti organisaation ulkoiseen viestintään ja markkinointiin. Työn teoriaosassa käsitellään aluksi yleisellä tasolla viestintää ja markkinointia. Pääpaino teoriaosuudessa on kuitenkin ulkoisen viestinnän käsittelyssä ja tärkeydessä yleisellä tasolla sekä viestinnän perinteisissä ja moninaisissa uusissa kanavissa.
Empiirisen osan tutkimusotteena on kvantitatiivinen tiedonhankintamenetelmä, joka piti sisällään kyselyn Sputnik 2022 -nuorisotalolla ja Jokirannan koulun tiloissa välituntien aikana. Kyselytutkimus tehtiin huhtikuussa 2015. Tehdyn kyselytutkimuksen perusteella Ylivieskan kaupungin nuorisotoimi on onnistunut markkinointiviestinnässään. Vaikka tiedon välittäminen kohderyhmälle on onnistunut, niin viestintäkanavien paljous vaikeuttaa tilannetta. Perinteisten kanavien lisäksi internet ja sosiaalinen media luovat paljon mahdollisuuksia ulkoiseen viestintään. Vaikka viestintäkanavia on paljon, niin siitä huolimatta tämän tutkimuksen mukaan tehokkain kanava on näkyvyys perinteisin keinoin sellaisessa paikassa, jossa kohderyhmä käy varmimmin.
Opinnäytetyön aihe liittyy keskeisesti organisaation ulkoiseen viestintään ja markkinointiin. Työn teoriaosassa käsitellään aluksi yleisellä tasolla viestintää ja markkinointia. Pääpaino teoriaosuudessa on kuitenkin ulkoisen viestinnän käsittelyssä ja tärkeydessä yleisellä tasolla sekä viestinnän perinteisissä ja moninaisissa uusissa kanavissa.
Empiirisen osan tutkimusotteena on kvantitatiivinen tiedonhankintamenetelmä, joka piti sisällään kyselyn Sputnik 2022 -nuorisotalolla ja Jokirannan koulun tiloissa välituntien aikana. Kyselytutkimus tehtiin huhtikuussa 2015. Tehdyn kyselytutkimuksen perusteella Ylivieskan kaupungin nuorisotoimi on onnistunut markkinointiviestinnässään. Vaikka tiedon välittäminen kohderyhmälle on onnistunut, niin viestintäkanavien paljous vaikeuttaa tilannetta. Perinteisten kanavien lisäksi internet ja sosiaalinen media luovat paljon mahdollisuuksia ulkoiseen viestintään. Vaikka viestintäkanavia on paljon, niin siitä huolimatta tämän tutkimuksen mukaan tehokkain kanava on näkyvyys perinteisin keinoin sellaisessa paikassa, jossa kohderyhmä käy varmimmin.