Uusi yrityslanseeraus : case KaVa Tuote
Pohjoismäki, Maija (2015)
Pohjoismäki, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli terassituotteita valmistava suomalainen Kaide ja Valo Närjänen Oy (KaVa Tuote). Työn tarkoituksena oli tutkia lanseerauksen eri vaiheita sekä suunnitella ja toteuttaa yrityksen lanseerausta. Aluksi kartoitettiin yrityksen markkinointiviestinnän keinot, joita aiemmin oli toteutettu yrityksen toiminnassa. Sen jälkeen suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä yrityksen kanssa KaVa Tuotteen lanseerausta markkinoille uusilla keinoilla.
Työ aloitettiin perehtymällä lanseerausta ja markkinointiviestintää koskevaan kirjallisuuteen. Teoriaosuus tuki toimeksiantajayrityksen tarpeita ja tavoitteita. Lanseerausprosessi käsiteltiin elinkaarimallin mukaan vaihe vaiheelta ja markkinointiviestintä avattiin siihen sisältyvien käsitteiden avulla. Lanseerausprosessi sisältää seuraavat pääkohdat: lähtökohta-analyysit, strategiset valinnat, markkinoinnilliset perusratkaisut, aikataulun, budjetin, lanseeraussuunnitelman esittelyn, lanseerauksen toteutuksen ja seurannan. Markkinointiviestintä osiossa puolestaan käsitellään itse markkinointiviestintää käsitteenä kuten myös siihen liitettyjä käsitteitä, joita ovat henkilökohtainen myyntityö, mainonta, menekinedistäminen, suhdetoiminta, julkisuus, sponsorointi ja brändi.
Opinnäytetyön laatimisessa käytettiin kirjallisuuden lisäksi paljon haastattelujen kautta saatua tietoa yrityksen toiminnasta. Haastateltavana oli KaVa Tuotteen toimitusjohtaja Eero Närjänen. Työtä elävöitettiin KaVa Tuotteen tuotekuvilla.
Opinnäytetyön sisällöstä toimeksiantajayritys kertoi saaneensa ajanmukaista tietoa lanseerausprosessista. Närjänen kertoi laatineensa toimintasuunnitelman opinnäytetyön lanseerausprosessin avulla. Opinnäytetyö luovutetaan valmistuttuaan toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Työ aloitettiin perehtymällä lanseerausta ja markkinointiviestintää koskevaan kirjallisuuteen. Teoriaosuus tuki toimeksiantajayrityksen tarpeita ja tavoitteita. Lanseerausprosessi käsiteltiin elinkaarimallin mukaan vaihe vaiheelta ja markkinointiviestintä avattiin siihen sisältyvien käsitteiden avulla. Lanseerausprosessi sisältää seuraavat pääkohdat: lähtökohta-analyysit, strategiset valinnat, markkinoinnilliset perusratkaisut, aikataulun, budjetin, lanseeraussuunnitelman esittelyn, lanseerauksen toteutuksen ja seurannan. Markkinointiviestintä osiossa puolestaan käsitellään itse markkinointiviestintää käsitteenä kuten myös siihen liitettyjä käsitteitä, joita ovat henkilökohtainen myyntityö, mainonta, menekinedistäminen, suhdetoiminta, julkisuus, sponsorointi ja brändi.
Opinnäytetyön laatimisessa käytettiin kirjallisuuden lisäksi paljon haastattelujen kautta saatua tietoa yrityksen toiminnasta. Haastateltavana oli KaVa Tuotteen toimitusjohtaja Eero Närjänen. Työtä elävöitettiin KaVa Tuotteen tuotekuvilla.
Opinnäytetyön sisällöstä toimeksiantajayritys kertoi saaneensa ajanmukaista tietoa lanseerausprosessista. Närjänen kertoi laatineensa toimintasuunnitelman opinnäytetyön lanseerausprosessin avulla. Opinnäytetyö luovutetaan valmistuttuaan toimeksiantajayrityksen käyttöön.