Videovalmentaminen jääkiekon pelaajien oppimiskeinona ja palautteenannon välineenä
Ylönen, Sami (2015)
Ylönen, Sami
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018516
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli yhteistyössä Kansainvälisen Jääkiekon Kehityskeskuksen kanssa tutkia, kuinka videovalmennusta käytetään oppimiskeinona ja palautteenannon välineenä, sekä miten pelaajat kokevat oppimis - ja palautteenantotilanteet. Tutkimuksen kohteena olivat Liiga ja Mestis tasolla pelaavat miehet sekä A-, B-, ja C- sm-sarjatasoilla pelaavat juniorit. Tutkimuksen tavoitteena on, että pystymme kehittämään videovalmennusta osana oppimis - ja palautteenanto prosessia Suomalaisessa jääkiekossa.
Kysely luotiin ja toteutettiin lokakuussa 2015 Webropol – ohjelmalla. Aineistoa kerättiin sähköpostilla lähetetyn saatekirjeen ja kyselyyn johtavan linkin avulla 8.10.2015. - 21.10.2015. Sähköpostiosoitteet, joihin kysely lähetettiin, olivat saatu Suomen Jääkiekkoliitolta 6.10. Kyselyyn vastasi 143 pelaajaa, jotka olivat pääasiassa 15-19 vuotiaita.
Tässä opinnäytetyössä tuloksia on tarkasteltu kolmessa eri osa-alueessa. Osa alueet olivat oppiminen, palaute ja valmennusosaaminen. Nämä osa alueet jakautuvat kyselylomakkeissa vielä pienempiin osa-alueisiin. Osa-alueiden myötä pyritään vastaamaan tutkimusongelmiin.
Tutkimuksen päälöydöksiä ovat, että uuden oppiminen koetaan erittäin positiiviseksi ja oppimisprosessi on hyvin paljon pelaajan omasta tiedonkäsittelystä riippuvaista. Palautetta koetaan saatavan riittävästi, mutta pelaajat toivovat että se olisi enemmän yksilöllistä, joka auttaisi pelaajia kohti heidän asettamia tavoitteita. Videovalmennuksella puututaan pääasiassa koko joukkueen pelillisiin ja taktisiin asioihin, sen sijaan että sillä keskityttäisi yksilöiden kehittämiseen. Pelaajat kokevat omaavansa hyvät itsensä kehittämisen taidot, jolloin heillä on valmius kehittää myös itse itseään.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kartoitus pelaajien käsityksestä oppimis - ja palautteenanto prosessista. Tutkimustulosten perusteella videovalmennusta ja – palautetta voisi suunnata enemmän myös yksilöiden kehittämiseen.
Kysely luotiin ja toteutettiin lokakuussa 2015 Webropol – ohjelmalla. Aineistoa kerättiin sähköpostilla lähetetyn saatekirjeen ja kyselyyn johtavan linkin avulla 8.10.2015. - 21.10.2015. Sähköpostiosoitteet, joihin kysely lähetettiin, olivat saatu Suomen Jääkiekkoliitolta 6.10. Kyselyyn vastasi 143 pelaajaa, jotka olivat pääasiassa 15-19 vuotiaita.
Tässä opinnäytetyössä tuloksia on tarkasteltu kolmessa eri osa-alueessa. Osa alueet olivat oppiminen, palaute ja valmennusosaaminen. Nämä osa alueet jakautuvat kyselylomakkeissa vielä pienempiin osa-alueisiin. Osa-alueiden myötä pyritään vastaamaan tutkimusongelmiin.
Tutkimuksen päälöydöksiä ovat, että uuden oppiminen koetaan erittäin positiiviseksi ja oppimisprosessi on hyvin paljon pelaajan omasta tiedonkäsittelystä riippuvaista. Palautetta koetaan saatavan riittävästi, mutta pelaajat toivovat että se olisi enemmän yksilöllistä, joka auttaisi pelaajia kohti heidän asettamia tavoitteita. Videovalmennuksella puututaan pääasiassa koko joukkueen pelillisiin ja taktisiin asioihin, sen sijaan että sillä keskityttäisi yksilöiden kehittämiseen. Pelaajat kokevat omaavansa hyvät itsensä kehittämisen taidot, jolloin heillä on valmius kehittää myös itse itseään.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kartoitus pelaajien käsityksestä oppimis - ja palautteenanto prosessista. Tutkimustulosten perusteella videovalmennusta ja – palautetta voisi suunnata enemmän myös yksilöiden kehittämiseen.