Pelko pois! : Huilistien esiintymisjännitys ja -valmennus musiikkiopistoissa
Roiko-Jokela, Miia (2015)
Roiko-Jokela, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018478
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään esiintymisjännityksen syihin, oireisiin ja hallintaan erityisesti
musiikkiopistossa opiskelevan huilistin näkökulmasta. Tarkoituksena on antaa opettajalle eväitä kohdata oppilaansa jännitys.
Työssä tarkastellaan esiintymisjännityksen alkuperää kolmesta eri näkökulmasta. Jännityksen hallintaan esitellään useita tapoja, esimerkiksi hengitys, rentoutus ja mentaaliharjoittelu, joista voi valita kullekin toimivat keinot. Työ käsittelee myös esiintymisvalmennuksen eri osa-alueita, kuten harjoittelua, oppilaan motivointia sekä palautetta.
Lähteenä työssä on käytetty kirjallisuutta sekä huilunsoitonopettajien haastatteluja. Haastatteluilla on selvitetty, kuinka opettajat pääkaupunkiseudulla auttavat oppilaitaan esiintymisjännityksen hallinnassa, ja onko musiikkiopistoissa esiintymisvalmennusta. Haastatteluista
kävi ilmi, että opettajilla on käytössään monenlaisia keinoja oppilaidensa auttamiseksi.
Vaikka työ on kirjoitettu huilistin näkökulmasta, voivat myös muiden instrumenttien soittajat löytää siitä apua esiintymisjännityksen hallintaan.
musiikkiopistossa opiskelevan huilistin näkökulmasta. Tarkoituksena on antaa opettajalle eväitä kohdata oppilaansa jännitys.
Työssä tarkastellaan esiintymisjännityksen alkuperää kolmesta eri näkökulmasta. Jännityksen hallintaan esitellään useita tapoja, esimerkiksi hengitys, rentoutus ja mentaaliharjoittelu, joista voi valita kullekin toimivat keinot. Työ käsittelee myös esiintymisvalmennuksen eri osa-alueita, kuten harjoittelua, oppilaan motivointia sekä palautetta.
Lähteenä työssä on käytetty kirjallisuutta sekä huilunsoitonopettajien haastatteluja. Haastatteluilla on selvitetty, kuinka opettajat pääkaupunkiseudulla auttavat oppilaitaan esiintymisjännityksen hallinnassa, ja onko musiikkiopistoissa esiintymisvalmennusta. Haastatteluista
kävi ilmi, että opettajilla on käytössään monenlaisia keinoja oppilaidensa auttamiseksi.
Vaikka työ on kirjoitettu huilistin näkökulmasta, voivat myös muiden instrumenttien soittajat löytää siitä apua esiintymisjännityksen hallintaan.