Ensihoitajien ammatillinen pätevyys Pirkanmaalla : ensihoitajien itsensä arvioimana
Huhtanen, Johanna (2015)
Huhtanen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitotason ensihoitajien ammattilista pätevyyttä Pirkanmaalla heidän itsensä arvioimana. Tavoitteena oli saada tietoa mahdollisista täydennyskoulutustarpeista joita jokainen ensihoidon tuottaja voi hyödyntää omassa toimipaikassaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Pirkanmaalla. Tutkimukseen osallistui N=18 ensihoitajaa. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi Nurse Competence-mittarin (NCS-mittari). Mittari antaa informaatiota ensihoitajien ammatillisen toiminnan tasosta ja tiheydestä. NCS-mittarilla kerätty aineisto käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Tutkimusten tulosten perusteella taustamuuttujilla eli iällä, koulutuksella tai työkokemuksella ei ollut vaikutusta ammatilliseen pätevyyteen. Ensihoitajat arvioivat oman ammatillisen pätevyytensä erittäin hyväksi tai hyväksi. Ammatillista pätevyyttä arvioitiin seitsemällä osa-alueella: auttaminen, opettaminen ja ohjaaminen, tarkkailutehtävä, tilannehallinta, hoitotoimet ja työrooli.
Tuloksista kävi ilmi asiakokonaisuuksia joihin työpaikkakoulutuksella voitaisiin paneutua. Asiakokonaisuudet olivat ohjaaminen, laadunhallinta ja moniammatillinen työskentely hoitoryhmissä. Tuloksia voidaan käyttää täydennyskoulutuksena työpaikkakoulutuksen muodossa. Lisäksi tuloksia voidaan soveltaa myös työntekijöiden kehityskeskusteluiden pohjana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Pirkanmaalla. Tutkimukseen osallistui N=18 ensihoitajaa. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi Nurse Competence-mittarin (NCS-mittari). Mittari antaa informaatiota ensihoitajien ammatillisen toiminnan tasosta ja tiheydestä. NCS-mittarilla kerätty aineisto käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Tutkimusten tulosten perusteella taustamuuttujilla eli iällä, koulutuksella tai työkokemuksella ei ollut vaikutusta ammatilliseen pätevyyteen. Ensihoitajat arvioivat oman ammatillisen pätevyytensä erittäin hyväksi tai hyväksi. Ammatillista pätevyyttä arvioitiin seitsemällä osa-alueella: auttaminen, opettaminen ja ohjaaminen, tarkkailutehtävä, tilannehallinta, hoitotoimet ja työrooli.
Tuloksista kävi ilmi asiakokonaisuuksia joihin työpaikkakoulutuksella voitaisiin paneutua. Asiakokonaisuudet olivat ohjaaminen, laadunhallinta ja moniammatillinen työskentely hoitoryhmissä. Tuloksia voidaan käyttää täydennyskoulutuksena työpaikkakoulutuksen muodossa. Lisäksi tuloksia voidaan soveltaa myös työntekijöiden kehityskeskusteluiden pohjana.